Kandidaten werf je met een sterk werkgeversmerk, maar hoe zet je je als werkgever neer? En wat als de buitenwereld een beeld van je heeft, maar dat dat net even anders is dan de huidige werknemers ervaren? Enkele voorbeelden van campagnes met de schijnwerpers op de medewerkers.

Belastingdienst: ‘Dát doen wij’

De nieuwe werkgeverscampagne van de Belastingdienst: ‘Dát doen wij’ schetst een positief beeld van betrokken medewerkers die ondernemers en burgers helpen met hun belastingzaken. De kernboodschap van deze campagne benadrukt dat de Belastingdienst er niet alleen is om Nederland financieel gezond te houden, maar juist óók om particulieren en bedrijven optimaal te ondersteunen.

Deskundige specialisten

Deze boodschap is naar eigen zegen niet alleen een sterke klantbelofte, maar ook een goede werkgeversbelofte. De nadruk van de campagne ligt op de dienstverlening. Om zo goed mogelijk te kunnen helpen, leunt de Belastingdienst vooral op haar deskundige medewerkers. In deze campagne worden betrokken specialisten centraal gezet. In de campagne-uitingen staan billboards en abriposters in interactie met het publiek op straat. Hierdoor laat de Belastingdienst zien dat ze middenin de maatschappij staat en hulp kan bieden, bijvoorbeeld bij het vergemakkelijken van het doen van aangifte. De campagne werpt licht op de impact van het werk en benadert de brede doelgroep van accountants, fiscalisten, ICT’ers, data scientists, MBO-administratief persoonlijk.

 

Aldi: ‘Meer dan je denkt, ALDI. Powered by people.’

ALDI lanceerde onlangs haar nieuwe werkgeversmerk. Met een bijbehorende campagne laat de discounter zien dat ALDI als werkgever meer mogelijkheden biedt dan de arbeidsmarkt doorgaans denkt. De discounter wil laten zien dat je als medewerker van ALDI zelf de uitdaging in je werk bepaalt en zelf de kansen grijpt die op je pad komen. In diverse doelgroepspecifieke video’s vertellen medewerkers hoe dat in hun werk tot uiting komt.

Top Employer

Deze inspanning tot aantrekkelijk werkgeverschap is beloond: voor het tweede jaar op rij is ALDI in Nederland door het Top Employers Institute gecertificeerd als Top Employer. Carla van Lingen, Managing Director HR bij ALDI in Nederland: “Van instrumenteel denken naar een ‘employee lifecycle’ filosofie. Dat wij ons voor de tweede keer op rij Top Employer mogen noemen, zien we dan ook als een mooie beloning,’ aldus Van Lingen. “Het is een logisch gevolg van de transformatie die ALDI enkele jaren geleden heeft ingezet. Dat betekent onder meer aandacht voor de organisatiestructuur, met nieuwe afdelingen, nieuwe taken, andere rollen en aanvullende verantwoordelijkheden. De rol van HR staat daarbij niet op zichzelf, het is een gezamenlijke inspanning.”

 

PostNL: ‘Pak je kans’

Om alle brandende vragen van de consument over PostNL te beantwoorden gaat acteur en komiek Ruben van der Meer in de nieuwe werkgeverscampagne van PostNL aan het werk als post- en pakketbezorger en -sorteerder. Door mee te kijken in de operatie en gesprekken te voeren op het hoofdkantoor, laat hij zien voor welke uitdagingen PostNL staat en hoe toegewijd en vindingrijk de collega’s zijn. Silene Geuze, Lead Employer Branding PostNL: “Het doel van deze nieuwe werkgeverscampagne is om het beeld dat veel mensen hebben van PostNL als werkgever bij te stellen. Iedereen kent het bedrijf van de post- en pakketbezorgers, maar te weinig mensen weten wat daar allemaal achter schuilgaat en dat PostNL een boeiende werkgever is met interessante uitdagingen.”

Influencer op TikTok

Naast Ruben van der Meer gaat ook influencer Tim Tygran op zoek naar antwoorden op de vragen die zijn volgers hebben over PostNL. Tim deelt zijn bevindingen met zijn volgers op TikTok.

 

McDonald’s: Wie zegt dat werkkleding en fashion niet samen kunnen gaan?

Ook in de nieuwe werkgeverscampagne van McDonald’s draait het om de medewerkers. Zonder hun medewerkers zijn er geen successen en daarom zetten ze die medewerkers eens extra in het zonnetje. Samen met ELLE stylden ze delen van de uniformen van zes McDonald’s-medewerkers volgens de laatste modetrends. De foto-expositie werd tijdens een event onthuld. Bekijk hier alle foto’s en quotes van de medewerkers