Zo’n 34% van alle nieuwe medewerkers weet binnen één week of ze voor langere tijd bij de organisatie wil blijven werken. Ruim 33% van alle nieuwe medewerkers verlaat de organisatie binnen zes maanden. Essentieel dus om een goede eerste indruk te maken en medewerkers voor langere tijd aan je organisatie te binden. Maar hoe doe je dat?

Iedere organisatie streeft naar een aligned workforce. Medewerkers die zich thuis voelen en met passie voor het werk elke dag het beste van zichzelf geven. Aligned medewerkers zijn betrokken bij de organisatie én dragen op de juiste manier bij aan de organisatie doelstellingen. De eerste dagen van de nieuwe medewerker zijn cruciaal voor alignment. Dit is dé kans om hem of haar mee te nemen in het verhaal van de organisatie: wie zijn we, waar staan we voor, waar gaan we voor en hoe kan de nieuwe medewerker daar aan bijdragen? Organisaties met een effectief onboarding programma bieden nieuwe medewerkers gedurende de gehele fase van onboarding de juiste informatie en tools. Zo zorgen zij ervoor dat medewerkers betrokken raken én kunnen bijdragen aan de doelstellingen en ambitie van de organisatie.

Het 100 dagen plan

De employee journey bevat verschillende fases. De fase van onboarding begint op het moment dat de organisatie en de kandidaat een contract aangaan. Onboarding is onder te verdelen in een aantal periodes: de periode tot de eerste werkdag, de eerste werkdag en de eerste 30, 60 en 100 dagen.

Tot de eerste werkdag

Vaak zit er tijd tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag. In deze periode is het belangrijk nieuwe medewerkers verder te informeren over de organisatie en hun enthousiasme over hun nieuwe stap vast te houden. Bied praktische informatie over de organisatie, maar laat nieuwe medewerkers ook vast kennismaken met hun nieuwe collega’s; nodig ze uit voor een borrel of ander event.

De eerste werkdag en -week

De eerste werkdag is altijd spannend. Zorg er daarom voor dat de nieuwe medewerker zich zoveel mogelijk op zijn gemakt voelt. Laat blijken dat je zijn komst waardeert. Nieuwe medewerkers zijn veel effectiever en productiever wanneer zij zich op hun gemak voelen.
Veel organisaties met een onboardingprogramma maken gebruik van een buddy-systeem, waarbij nieuwe medewerkers gekoppeld worden aan een directe collega die hen wegwijs maakt. Verder staat de eerste week vooral in het teken van acclimatiseren, kennismaken en verwachtingen delen.

De eerste 30, 60 en 100 dagen

Na de eerste week is de onboarding nog niet achter de rug. De eerste 30 tot 100 dagen kun je als ramp-up periode zien.
De eerste 30 dagen staan in het teken van ontdekken en de weg vinden binnen de organisatie. En het opbouwen van een netwerk. De nieuwe medewerker wordt ingewerkt, leert collega’s kennen en wordt meegenomen in de ambities van de organisatie. De volgende 30 dagen staan in het teken van educatie. Een effectief onboardingprogramma faciliteert de nieuwe medewerker, zodat hij of zij binnen 60 dagen begrijpt waar de organisatie naartoe wil en hoe hij kan bijdragen. Veel organisaties gebruiken hierbij een fysiek of online programma. De medewerker leert hoe zijn persoonlijke skills bijdragen aan de ambities van de organisatie en hoe hij deze kan inzetten.
Na 100 dagen is het tijd voor de eerste performance review: ontwikkelt de nieuwe medewerker zich als verwacht? Tegelijkertijd is dit het moment om feedback te vragen aan de nieuwe medewerker: verloopt alles zoals hij had verwacht? Wat valt op binnen de organisatie? Wat was een verrassing? Wat viel tegen? Na 100 dagen is de nieuwe medewerker up-to-speed, geïntegreerd in het team en in staat een effectieve bijdrage te leveren aan de organisatie.

Een goed onboarding programma loont

Onboarding duurt niet slechts een dag, een week, of een maand. Het is een proces dat start wanneer een kandidaat en organisatie voor elkaar kiezen en loopt door tot de medewerker up-to-speed is en een effectieve bijdrage levert aan de organisatiedoelstellingen. Onboarding van nieuwe medewerkers lijkt misschien een grote opgave, maar de uitkomst is de investering meer dan waard. Uit onderzoek blijkt dat organisaties met een onboardingprogramma beter in staat zijn medewerkers te behouden (91%) dan organisaties zonder onboarding programma (30%). Bovendien behaalt 62% van de nieuwe medewerkers die een onboarding programma hebben gevolgd hun doelstellingen in het eerste jaar. Tegenover 17% van de nieuwe medewerkers zonder onboarding programma.