Er zijn dit jaar zeven genomineerden voor de Digitaal-Werven award, de prijs voor de beste corporate recruitmentsite. De sites worden genomineerd omdat ze een goede totaalervaring bieden. Dus de juiste content, een goede gebruikerservaring, een fijn sollicitatieproces, kortom een uitstekende candidate experience. Ze hebben echter ook allemaal iets unieks, iets wat ze net iets beter maakt dan de rest.

In dit artikel pakken we van elk van deze sites een van die unieke elementen eruit ter inspiratie.

Achmea

Bij Achmea is het meest unieke element te vinden in het sollicitatieformulier. De kandidaat wordt hier echt centraal gezet en mag kiezen hoe een reactie te krijgen. Per mail, per telefoon of per Whatsapp. De recruiter past zich aan de wensen van de kandidaat aan in plaats van andersom.

ASR

ASR heeft veel geïnvesteerd in fotografie en dat geeft een heel menselijk gevoel op de site. Er is veel ‘bewegende fotografie’, met beelden van de locaties. Het meest unieke element is echter te vinden bij de vacatures. Als je door de vacatures scrolt verschijnen er bij elke vacature vier foto’s van vier verschillende personen die de betreffende functie bekleden. Het is een prachtige manier om toekomstige collega’s in beeld te brengen. Ook kost het op die manier minder ruimte om iedereen in beeld te brengen.

 

Baker Tilly

Baker Tilly heeft in hun site iets heel kleins gedaan wat wel meteen opviel. De icoontjes die ze gebruiken in de vacatures bewegen. Zo beweegt het icoontje van de opleiding van een boek naar een afstudeerhoedje en is het icoontje over analyseren een hoofd waarin verschillende grafieken elkaar afwisselen. Het is iets heel kleins, maar het valt direct op en komt nergens anders voor.

Coolblue

Coolblue heeft een weekagenda in elke vacature. Niet uniek, maar wel bijzonder uitgevoerd. Het is geen heel groot blokkenschema waar je nauwelijks wijs uit kan, maar elke dag staat apart en van elk item in de agenda staat een, hele korte, uitleg.

Verder is Coolblue heel erg Coolblue op de site, het consumentenmerk komt in allerlei kleine grapjes en zinnetjes door. Teveel om op te noemen, maar denk bijvoorbeeld aan in de sollicitatieprocedure: ‘Case, ook als je Henk heet’.

Eneco

Eneco heeft het vacature-overzicht een nieuwe dimensie gegeven. Niet de eerste zin van een vacature die daar staat die nergens over gaat. Niet een nikszeggende zin erbij. Maar drie zaken waar je impact mee gaat maken. Geheel in lijn met het kernthema van de organisatie, impact maken. Dat is dus keurig doorvertaald naar alle delen, inclusief de vacatures.

 

NS

De kracht van oud-winnaar NS is visueel moeilijk in kaart te brengen, omdat het juist om de verschillen gaat die ze goed begrijpen. Ze presenteren een baan als parttime medewerker van een winkel op een station net iets anders dan die van een fulltime baan op het hoofdkantoor. Van de sollicitatieprocedure tot de hoeveelheid informatie, het is allemaal afgestemd op de doelgroep, terwijl de site toch één geheel uitstraalt. Die unieke combinatie, samen met een geweldige mobiele ervaring en de echte NS-reisplanner look-en-feel die we allemaal kennen, is wat NS onderscheidt. Excellent in executie.

TOPdesk

TOPdesk is alleen al de moeite waard omdat het een relatief kleine organisatie is tussen de hierboven genoemde reuzen. Het meest unieke van TOPdesk is wel het IT-support traineeship, waarvoor ze volcontinue werven.

Met name het feit dat ze heel open zijn over wat je wanneer en hoe snel gaat leren is iets wat je zelden ziet. Hetzelfde geldt overigens voor de summer internships waarmee ze zich duidelijk positioneren als een partij die de kandidatenpool wil vergroten.

Inspiratie

Hopelijk heb je met dit artikel wat inspiratie opgedaan om je eigen recruitmentsite te verbeteren. Die site is immers nog altijd een van de belangrijkste onderdelen van de wervingsstrategie. Wil je weten wie de award wint en ben je op zoek naar meer inspiratie over de sites en andere recruitmentmarketing-activiteiten dan ben je op 26 oktober van harte welkom bij het Digitaal-Werven event.