Als uitbreiding op het recruitmentsysteem (ATS) maken steeds meer bedrijven gebruik van een zogeheten multi-posting systeem om de vacatures in één keer op alle relevante platformen te publiceren. Het doel hiervan? Tijdbesparing natuurlijk; maar ook als schaalvergroting, met multi-posting kan je op eenvoudige wijze de distributie van je vacatures uitbreiden.

Miljoenen vacatures worden wereldwijd gepubliceerd met behulp van multi-posting systemen, door zowel grote multinationals als mkb-bedrijven. Graag geven wij 6 bewezen tips om succesvol te “muliti-posten”!

1. Anticipeer op meertalige multi-posting

In Nederland posten we onze vacatures natuurlijk in het Nederlands. Maar voor veel hoogopgeleiden vacatures in bepaalde vakgebieden loont het om de vacature ook in het Engels te posten. Voor bijvoorbeeld IT-banen maakt het vaak niet uit of iemand Nederlands spreekt. Als iemand Engels spreekt kan deze ook prima programmeren en met collega’s communiceren.

Maar andersom gebeurt ook vaak een vacature in Nederland bij een multinational wordt alleen in het Engels gepost. Dat lijkt misschien logisch maar als deze persoon voornamelijk voor de Nederlandse markt gaat werken loont het om de vacature ook in het Nederlands te posten. Veel mensen spreken natuurlijk wel Engels maar zoeken meestal toch in het Nederlands naar passende vacatures.

Door je vacature maar in één taal te publiceren kan je potentiële kandidaten mislopen.

Let wel op bij het plaatsen van vacatures op vacaturebanken, sommige rekenen een plaatsing in een andere taal namelijk als een extra plaatsing en dan betaal je dus dubbel voor dezelfde vacature.

2. Maak vooraf duidelijke afspraken met vacaturebanken

Maak vooraf duidelijk afspraken met vacaturebanken voordat je al je vacatures gaat publiceren. Denk goed na over je strategie, kan je kiezen uit doelgroepen, talen, landen etc.? Maak vooraf een duidelijk plan en onderhandel hierover met de vacaturebanken om de beste deal te krijgen voor het plaatsen van jouw vacatures.

3. Maak gebruik van vacature-sjablonen

Maak sjablonen voor je vacatures. Zo kunnen recruiters makkelijk en snel de vacatures aanmaken en zijn ze allemaal in lijn met de corporate identiteit. Let wel op wanneer je de sjablonen gaat aanpassen dat deze nog vlekkeloos door het multi-posting systeem gaan. Bekijk je vacatures dan ook op de verschillende platformen waar deze geplaatst zijn.

4. Hou inzicht op de R.O.I.

Wat zijn de beste vacaturebanken? Voor welke doelgroep en regio? Wat zijn de kosten? Het is belangrijk dat je goed inzicht hebt in de statistieken van de vacatures die je hebt gepubliceerd via een multi-posting systeem. Met de juiste inzichten kan je de beste strategie bepalen. In sommige gevallen kan zelfs blijken dat een gratis vacaturebank beter scoort dan een hele dure vacaturebank.

5. Train je recruiters

Zorg ervoor dat alle recruiters op de hoogte zijn van de multi-post mogelijkheden. Zo kan je ervoor zorgen dat alle vacatures succesvol zijn. Bespreek ook regelmatig dit onderwerp als er iets wijzigt en laat ook je recruiters kijken naar de resultaten. Vaak hebben zij het beste inzicht en kennis om de plaatsing van een vacature te verbeteren.

6. Kies iemand als interne adviseur

Als je team gebruikt maakt van een multi-posting systeem zorg er dan voor dat één iemand verantwoordelijk is voor de voortgang. Deze persoon kan er bijvoorbeeld op toe zien dat alle bovenstaande tips worden toegepast!

Aan de slag met een recruitmentsysteem en multi-posting? Lees dan eens over de mogelijkheden van de Talentsoft recruitment-module; lees meer