Tip 1: Neem de tijd om de komst van de nieuwe collega voor te bereiden
Ook voor een succesvol onboarding programma geldt: goede voorbereiding is het halve werk. Zorg daarom ruim van tevoren dat bijvoorbeeld de juiste laptop en smartphone beschikbaar en geïnstalleerd zijn, dat de toegangspasjes en eventuele bedrijfskleding op tijd klaarliggen. Informeer ook het betreffende team tijdig over de komst van de nieuwe collega zodat ook zij de nodige voorbereidingen kunnen treffen. Meer zaken die belangrijk zijn in de voorbereiding, vind je in onze checklist Onboarding.
Tip 2: Zorg voor een warm welkom
Deze tweede tip lijkt misschien een open deur. Maar vergis je niet; nu er weer meer vacatures zijn, start het afbreukrisico van een enthousiaste nieuwe werknemer al in een vroeg stadium. Een slechte eerste indruk is zo gemaakt. Bijvoorbeeld als een nieuwkomer het gevoel krijgt, dat er geen tijd of aandacht is van de betreffende manager voor de nodige uitleg, of als collega’s geen of weinig interesse tonen voor de nieuwe collega. En je maakt ook geen goede indruk als HR de nodige beloofde administratieve zaken nog niet op orde heeft op de eerste werkdag. Er zijn nog wat instinkers die zo’n eerste indruk om zeep helpen, deze zijn eveneens te vinden zijn in onze eerder genoemde checklist.
Tip 3: Lever de juiste training tools
Als mensen vanaf de eerste week het gevoel krijgen dat ze in jouw organisatie kunnen groeien, maakt dat de verbinding heel snel sterk. Stel daarom het maken van een trainingsprogramma niet te lang uit: schrijf nieuwe collega’s binnen de eerste 100 dagen in voor trainingen die afgestemd zijn op hun positie en verantwoordelijkheid.
Tip 4: Wijs een mentor aan
Om een nieuwe collega echt 100 dagen te kunnen ondersteunen, is het aanstellen van een mentor raadzaam. Deze fungeert niet alleen als vraagbaak en coach maar maakt de medewerker ook verder wegwijs in het bedrijf. Zorg er echter wel voor dat je een mentor kiest die geen hiërarchische verhouding heeft ten opzichte van de betreffende collega
Tip 5: Blijf communiceren
En last but not least: blijf als HR in beeld bij je nieuwe talent. Deel het strategische onboarding plan met new hires en motiveer de betreffende manager om regelmatig feedback te vragen over de indruk van je nieuwe collega over de job en het bedrijf. Zorg er verder ook voor dat de manager aan het eind van het onboarding proces een tussentijds evaluatiegesprek plant, waarin het functioneren van de werknemer besproken wordt.