De waarde van online reviews op social media wordt door bedrijven vaak onderschat. Helaas kan dit het bedrijfsimago niet altijd ten goede komen, met name bij werving van nieuw talent.

Onderzoekers aan de universiteit van Las Palmas de Gran Canaria ontdekten dat bedrijven met positieve reviews veelal meer cv’s krijgen toegezonden, waarbij de kandidaten minder het accent leggen op het salaris. In de studie werd geconcludeerd dat werkgevers die online op de reviews van werknemers reageren in staat zijn om werknemers beter te behouden en aan te trekken, vooral in een krappe arbeidsmarkt.

Hoewel er geen standaard aanpak is om online uw bedrijfsimago te beheren en verbeteren, zijn er wel tips die u hierbij kunnen helpen:

  1. Doe online onderzoek
    Wellicht bent u niet helemaal op de hoogte van het online imago van uw organisatie. Het advies is om online onderzoek te doen en u verder te verdiepen in wat er online over uw organisatie wordt gezegd. Op sites zoals Glassdoor.nl staat veel van deze informatie. U vindt waarschijnlijk reviews, meningen, commentaren van oude en huidige medewerkers en sollicitanten. Het is belangrijk om alle informatie rustig door te lezen, notities te maken en eventueel een patroon te vinden in de reviews.
     
  2. Ga op zoek naar terugkerende patronen
    Het is belangrijk om alle online informatie over uw organisatie op social media rustig door te lezen, notities te maken en eventueel een patroon te vinden in de reviews. Aan de hand hiervan kunt u bepalen hoe en op welke manier uw wilt reageren. 
     
  3. Reageer evenwichtig op reviews
    Het is niet verstandig om impulsief te reageren op reviews. Vooral als het gaat om negatieve reviews is het belangrijk om eerst te bedenken hoe u wilt reageren. Het is aan te bevelen dat in de reactie naar voren komt dat er begrip is voor de situatie, bedankt wordt voor de feedback en dat u zo nodig aangeeft wat ermee gaat gebeuren.
     
  4. Blijf voortdurend monitoren
    Aangezien het internet nooit stilstaat, is het belangrijk om online voortdurend te monitoren. Plan tijd in de week om bedrijfsreviews proactief te beheren. Of – als het budget het toelaat – huur een community manager in. Controleer en breng reviews en opmerkingen in kaart, identificeer eventuele interne problemen en gebruik de beschikbare informatie om een betrouwbaar en geloofwaardig imago op te bouwen.
     
  5. Betrek medewerkers erbij
    Vergeet niet om de feedback van de huidige medewerkers in acht te nemen. Leer van de feedback, zoek manieren om de bedrijfscultuur te verbeteren en hiermee bij medewerkers een gevoel te creëren dat hun feedback serieus wordt genomen. Daarnaast kunt u nieuwe en bestaande werknemers aanmoedigen om hun sollicitatie-ervaring, werkervaring en bedrijfsnieuwtjes te delen op sociale media. Immers, mond-tot-mond informatie van werknemers over hoe het is om te werken bij een organisatie is een veel krachtigere informatiebron dan officiële persberichten of een eigen carrièrewebsite.