Dat blijkt uit onderzoek van Unique onder 620 HR-verantwoordelijken in het kader van de Week van het Anonieme cv. Om aandacht te vragen voor discriminatie op basis van persoonsgegevens gaan consultants van het uitzendbureau deze week alleen met anonieme cv’s op pad.
Op de anonieme cv’s van Unique zijn persoonsgegevens onzichtbaar gemaakt. Door te focussen op de werkervaring, het talent en de drijfveren van de sollicitanten wil het uitzendbureau mensen een spiegel voorhouden. Dat is volgens Unique hard nodig. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat vooral leeftijd vaak een doorslaggevende rol speelt bij het wel of niet uitnodigen van een sollicitant. Daarna volgen woonplaats, foto, geslacht en afkomst. 12% van de ondervraagden heeft weleens iemand niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek op basis van een buitenlands klinkende naam. Opvallend is dat dit twee keer zo vaak voor mannen geldt dan voor vrouwen.
Nederland verdeeld over anoniem cv
Nederland is verdeeld over het anonieme cv. Een derde (35%) van de ondervraagden is positief over de aandacht voor het werken met anonieme cv’s. Iets minder dan een derde (29%) staat er juist negatief tegenover. De overige 37% procent is neutraal. Het feit dat niet iedereen even enthousiast is over anoniem solliciteren houdt Unique niet tegen.
Diana Magielsen, Operationeel Directeur van Unique: “Wij vinden dit een heel belangrijk maatschappelijk issue. Met de Week van het Anonieme cv willen we het gesprek op gang houden en bewustzijn creëren voor het belang van diversiteit en inclusiviteit. Als we daarvoor tegen de stroom in moeten gaan, dan is dat een bevestiging dat de week hard nodig is. En wij pakken die voortrekkersrol graag!”