Bijna een kwart (22%) van de Nederlandse werknemers gebruikt social media in hun vrije tijd voor hun werk. Bovendien zijn werknemers die werken bij een organisatie die social media toestaat meer tevreden (7,3) dan werknemers die dat niet mogen of kunnen (7,0). Dit blijkt uit het onderzoek ‘Social Media gebruik in 2012 en de impact op de beleving binnen organisaties’ van CompanyLife onder 4.400 werkenden in Nederland.

Niet alleen de tevredenheid is hoger, ook de betrokkenheid. Organisaties die social media toestaan, hebben 10% meer betrokken medewerkers. Ook geven werknemers aan meer en beter op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen binnen de organisatie en hun afdeling dankzij social media. Niet verwonderlijk is dat ‘jongeren’ onder de 30 jaar actiever zijn met social media en daar ook intensiever gebruik van maken dan de ouderen. Gemiddeld besteedt men 52 minuten per dag aan social media. Voor 60-plussers is dat ‘slechts’ 38 minuten.

 

Van de medewerkers die actief zijn, gebruikt 71% social media alleen buiten werktijd. 75% van alle werknemers die social media inzetten, heeft een Facebook-account, 50% ‘zit’ op Hyves, 39% op LinkedIn en 19% twittert. Vrouwen maken meer en langer gebruik van social media dan mannen. 

 

Afspraken en vertrouwen

Stephan van Gelder, initiator van CompanyLife in Nederland: “Mede via social media creëer je een krachtige community die deelt en geeft om elkaar. Maar dat wil niet zeggen dat werknemers ‘helemaal los’ kunnen via social media. Organisaties zouden met hun medewerkers moeten afspreken wat wel en wat niet is toegestaan. Daarbij draait het om vertrouwen. Het wachten is op werkgevers die geloven in de beste intenties van medewerkers.”