Organisaties overschatten hoe enthousiast nieuwe werknemers zijn over hun nieuwe baan. Veel van hen twijfelen nog of ze wel op hun plek zijn bij de nieuwe werkgever.
MBO- en HBO-studenten hebben tijdens het Global Enterprise Project op 16 februari in teams innovatieve en rendabele oplossingen gepresenteerd waarmee de duurzaamheid van een organisatie bevorderd moet worden.
Nederland leidt veel te weinig technici op vanwege onvoldoende interesse in de eigen maakindustrie. Dat stelt financieel directeur Peter Wennink van chipmachinefabrikant ASML.
Als een van de weinige sectoren blijft het vacatureaanbod in de HR-sector redelijk stabiel. Ook in februari bleef het aanbod voor de sector gelijk. Dat blijkt uit de Monster Employment Index.
De Wet Werken Naar Vermogen (WWNV) is naar de Tweede Kamer gestuurd. Deze nieuwe wet bevat maatregelen die het voor werkgevers aantrekkelijker moet maken om mensen met een arbeidsbeperking aan te stellen.
Een op de tien Nederlanders die op zoek is naar een nieuwe baan, vindt deze het liefste in het buitenland. België, Duitsland en de VS zijn het meest populair. Vooral hoger opgeleiden, jongeren en ouderen willen weg. Zo blijkt uit onderzoek van Jobbird.com.
Kent u uw doelgroep? Zijn uw toekomstige medewerkers juist online of offline te vinden? Hoewel social media sterk in opkomst zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze voor elke organisatie even belangrijk zijn. Potentialpark zocht uit waar doelgroepen zich ophouden.
Recruitment en communicatie dragen employer branding meer dan de afdeling HR, die employer branding meer als direct wervingsinstrument ziet. Dit is een van de conclusies uit het fundamenteel onderzoek naar Het Nieuwe Employer Brand.
Uit internationaal onderzoek blijkt dat er grote verschillen bestaan in waardering van het ambacht en de ambachtscultuur. In Italië bijvoorbeeld geldt ambacht als ‘artistiek en esthetisch’ en staan vakmensen in hoog aanzien. In Nederland associëren we ambacht veel meer met functionaliteit en maatwerk. Gezien het dreigend tekort aan vakmensen vragen experts dan ook om meer waardering voor het ambacht en de waarde en kwaliteit die ambachtsmensen leveren.
47 procent van de werknemers wereldwijd wil best wel werken voor een onethisch bedrijf. De helft van de werknemers (53 procent) zou daarentegen nooit willen werken voor een bedrijf dat in hun ogen onethisch is. Dat blijkt uit een poll van carrièresite Monster, in Nederland bekend als Monsterboard.nl, onder ruim 8300 bezoekers wereldwijd.