Eén op de drie sollicitanten denkt het sollicitatiegesprek beter te kunnen voeren dan de P&O’er of recruiter tegenover hem. Dit blijkt uit onderzoek van Werf&, een kwartaalmagazine over arbeidsmarktcommunicatie. Gemiddeld krijgt de recruiter of P&O’er een 7 van sollicitanten.
Nog steeds krijgen vrouwen bij de werving en selectie geen gelijke kansen als zij net zo geschikt zijn als mannen. Zo blijkt uit het Jaarverslag 2007 van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Het onderscheid varieert van vrouwelijke medewerkers die minder betaald krijgen dan hun mannelijke collega’s tot het niet verlengen van arbeidscontracten vanwege zwangerschap.
Het veelvuldig van baan veranderen leidt alleen tot gewin in het begin van een loopbaan. Uiteindelijk zijn honkvaste werknemers qua salaris beter af, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Ruim tweederde van alle vrouwen in Nederland werken. Inclusief de allochtone vrouwen die bezig zijn met een grote inhaalslag op de arbeidsmarkt. Maar om de tekorten op de arbeidsmarkt echt het hoofd te kunnen bieden, moeten werkgevers de onbenutte kwaliteiten van bestaande werknemers gaan gebruiken. Dat concludeert coachingsbureau voor vrouwen Ad Femini naar aanleiding van het nieuwe rapport ‘Nederland Deeltijdland’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Online recruitment is niet meer weg te denken. Maakte 66 procent van de HR-professionals vorig jaar gebruik van vacaturesites, dit jaar is dit percentage gestegen naar 92 procent. Dit blijkt uit cijfers van de E-Recruitment Monitor 2008 van Totaljobs.nl, een onderzoek onder 1.370 HR professionals.
Het aantal VOG-aanvragen is afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. In 2005 werden circa 250.000 VOG-aanvragen gedaan. Dit aantal is ruim verdubbeld naar meer dan 560.000 aanvragen in 2012 zo meldde Staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie aan de Tweede Kamer.
Philips is nog altijd de meest favoriete werkgever van de Nederlandse beroepsbevolking. Gevolgd door de Rabobank en de Politie. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.
Bij een tegenvallende economische groei krijgen werknemers dit jaar de eerste klappen. Als de groei blijft steken op 1,5 procent komt de banengroei in het midden- en kleinbedrijf volledig tot stilstand. De groei van export valt dan met de helft terug. Dat blijkt uit doorrekeningen van het EIM in opdracht van MKB-Nederland.
Human capital wordt de belangrijkste productiefactor van de toekomst. Kennis gaat een steeds grotere rol spelen en wie wil groeien als bedrijf moet daar nu al op inspelen. Zelf talent opleiden en kijken over de landsgrenzen is daarbij noodzakelijk. Ook zichtbaarheid op internet en goede employer branding via onder andere social media zijn cruciaal in deze war for talent. Dit zijn enkele uitspraken die werden gedaan op het Monster Year Event van Monsterboard. Een overzicht van de highlights.
Werkzoekend Nederland maakt steeds meer gebruik van social media. Vorig jaar zocht 21 procent van de werkzoekenden een baan via social media, dit jaar is dat aantal gestegen naar 38 procent. Vooral het gebruik van LinkedIn is daarbij explosief gestegen, 79 procent van de werkzoekenden zet het in om een baan te vinden. Dit blijkt uit onderzoek van uitzendbureau Unique onder ruim 3.000 werkzoekenden.