Vandaag loopt een vijftiental mannelijke sollicitanten al voetballend hun sollicitatieprocedure bij adviesbureau &samhoud door. “Onze ervaring is dat mannelijke voetballers en vrouwelijke hockeyers het beste bij ons passen”, aldus Salem Samhoud. “Nu er een overschot aan talent op de markt is krijgen wij veel sollicitaties binnen en kunnen we dus op een zeer selectieve manier selecteren.”
Een netwerk van zes universiteiten onder aanvoerderschap van de Universiteit van Amsterdam en een aantal bedrijven heeft met het project EDUWORKS een subsidie van 3,6 miljoen euro verworven in het Europese Marie Curie-programma. Doel van het project is meer inzicht krijgen in de mechanismen achter matching tussen individu, onderwijs en arbeidsmarkt. EDUWORKS moet leiden tot een gezamenlijk Europees onderzoeks- en trainingsprogramma. Het onderzoek wordt deels uitgevoerd in de private en publieke organisaties uit het netwerk.
Het ministerie van SZW heeft een ‘menukaart’ gepubliceerd met suggesties voor werkgeversorganisaties en vakbonden om werknemers in de sector aan de slag te helpen. Minister Asscher heeft hiervoor 600 miljoen beschikbaar gesteld.
De werkloosheid in het eurogebied is snel gestegen. Tegelijkertijd kunnen bedrijven niet aan de vraag naar producten voldoen omdat ze een tekort aan gekwalificeerde werknemers hebben. Deze mismatch op de arbeidsmarkt heeft negatieve gevolgen voor de economische ontwikkelingen op de korte en de lange termijn aldus De Nederlandse Bank (DNB).
Kinderopvangorganisatie Catalpa biedt ouders die werkzoekend zijn de mogelijkheid om gebruik te blijven maken van kinderopvang. Ouders die werk zoeken, ontvangen een strippenkaart om hun kind(eren) kosteloos zes keer naar de opvang te kunnen brengen.
Hoe meer een bedrijf investeert in zijn werkgeversmerk (employer branding), hoe groter de kans dat het werknemers aan zich weet te binden die boven verwachting presteren (outperformers). Dat blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2013. Een andere conclusie uit het onderzoek is dat een te hoge werkdruk van het recruitmentteam ertoe leidt dat er meer werknemers aangenomen worden die de organisatie snel weer verlaten.
De meeste Nederlanders zijn relatief tevreden met hun werk. Toch staat ruim veertig procent van de beroepsbevolking open voor een nieuwe uitdaging. De meerderheid vindt het echter risicovol om nu van baan te veranderen en kiest voor zekerheid (67 procent). Dat blijkt uit onderzoek onder 1012 personen van Monsterboard naar mobiliteit en motivatie van de Nederlandse beroepsbevolking in 2013.
Momenteel staan social media van de tien wervingsmiddelen die MKB’ers en HR-managers inzetten qua populariteit op de vijfde plaats. LinkedIn is van alle social media het meest populaire medium. Gevolgd door en afgesloten door Facebook. Dit blijkt uit de resultaten van de vierde MKB Marktmonitor 2012/2013 van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers persoonlijk zijn geïnterviewd.
Stereotypering – of het nu bewust of onbewust is – heeft nadelige gevolgen, óók voor werkgevers: de beste persoon komt niet altijd op de juiste plek. Voor vrouwen daarentegen zijn de arbeidskansen prima. Zolang ze geen leiding willen geven. Dit blijkt uit onderzoek van Het College voor de Rechten van de Mens.
Jongere en oudere werknemers kiezen steeds meer voor een baan die feitelijk onder hun opleidings- en ervaringsniveau ligt. De crisis leidt zo tot ‘scheefwerken.’ Werkgevers kunnen intussen lastige vacatures niet invullen met de juiste mensen. Zij werven nieuwe medewerkers daarom liever op lager opleidingsniveau of met minder werkervaring, om ze vervolgens zelf op te leiden.