UWV waarschuwt in het donderdag gepubliceerde rapport Sectoren in beeld voor een groeiende mismatch op de Nederlandse arbeidsmarkt. Ondanks de hoge werkloosheid kunnen werkgevers met name in technische en ICT-beroepen onvoldoende gekwalificeerd personeel vinden.
Ruim één op de drie Nederlanders (35 procent) is het afgelopen jaar door een werkgever benaderd voor een baan. Ten opzichte van 2011 is dat een lichte stijging van +2 procent blijkt uit analyses in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Bij het zoeken naar een baan gaat de smartphone de dienst uitmaken. Dit constateert Tempo-Team op basis van metingen op hun website. In een jaar tijd is het aantal bezoekers vanaf een smartphone of tablet namelijk verdubbeld.
Werkloosheid daalt weer roept de Telegraaf. Steeds meer vijftigplussers vinden een baan kopt de Volkskrant. Blijkbaar is het nieuws dat de ‘zielenpoten’ van de arbeidsmarkt toch weer gewild zijn. Getolereerd wellicht. Ben je een sociaal bedrijf als je een senior in dienst neemt? Of iemand met een gat in zijn cv? “Doe mij maar een psychoot,” zegt Edwin Rooijakkers, directeur van Evite.
Hogeropgeleiden kiezen massaal voor een baan in de non-profit sector. De sectoren onderwijs, maatschappelijke dienstverlening en zorg worden genoemd als meest favoriete branche om in te werken. Pas op plek nummer vijf staat de zakelijke dienstverlening. En ook wordt het fulltime werken weer populairder. Dit blijkt uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey (BAS) van Yacht.
Een tuincentrum vraagt in een vacature voor restaurantmedewerker om een jong persoon van 18 tot 27 jaar. In de vacature staat dat het een baan is in het kader van het kabinetsbeleid Aanpak Jeugdwerkloosheid. Het tuincentrum wil van het College voor de Rechten van de Mens weten of deze vorm van leeftijdsdiscriminatie is toegestaan.
Werkgevers die personeel willen aannemen, moeten zich eerst afvragen of hun wervingsstrategie nog wel up-to-date is. Vooral het werven via mobiele websites heeft aandacht nodig.
Organisaties die social media als wervingskanaal gebruiken, besteden hier wekelijks meer dan 8 uur tijd aan. De respons op werving via sociale media is bijzonder snel; de meeste kandidaten reageren binnen 24 uur.
Werkzoekenden vinden het belangrijk om te werken in een sector die ze aanspreekt. Het werken voor een ‘cool’ merk wordt niet zo belangrijk gevonden en het werken in een modern kantoor evenmin. Dit blijkt uit een online onderzoek van Monsterboard onder 2.500 internetgebruikers in Europa en Amerika.
Bedrijven selecteren en ontwikkelen medewerkers steeds vaker op basis van data-analyse. Nog even en een game bepaalt de selectieprocedure.