Steeds vaker zoeken werkgevers naar nieuwe vormen om personeel te werven. Met ‘andere’ campagnes val je immers meer op; bovendien is een slimme campagne vaak direct een manier om voor te sorteren op de gewenste skills van de kandidaat.
Meer dan driekwart van de Nederlandse ondernemers (80 procent) is het erover eens: een sollicitatiegesprek lijkt op een date, waarbij het gevoel vertelt of de klik er is. Een duidelijke match met de organisatiecultuur is veruit het belangrijkste criterium (79 procent) bij het selecteren van nieuw personeel. Vakkennis (48 procent), werkervaring (47 procent) en werkethos (44 procent) volgen op afstand.
Werkgevers willen social media effectief inzetten als conversietool om hun doelgroepen te leiden naar de werkenbij-site. Wel hebben ze uitdagingen aan te gaan om de engagement te verhogen op de verschillende platformen. Een manier is om ambassadeurs in te zetten: steeds meer organisaties stimuleren hun medewerkers dan ook om content te delen via eigen social media kanalen.
Ieder bedrijf verdient zijn eigen George Clooney: een persoonlijkheid die bekend en geliefd is bij een groot publiek en daardoor een merk vertrouwen en autoriteit geeft. En die George Clooney hoeft niet per se een beroemdheid uit de A-categorie te zijn. Sterker nog, de kans is groot dat de ideale merkambassadeur zich onder het eigen personeel bevindt.
Solliciteren gaat tegenwoordig online. Althans dat is onder meer de praktijk bij Unilever, Hunkemöller, Hema en Ikea.
Bedrijven weten te weinig wat ze willen. Dat concludeert Employment Services uit een inventarisatie onder 150 relaties.
Volgens onderzoek is het mogelijk om honderdduizenden banen te realiseren. Daartoe moet dit of het volgende kabinet snel werk maken van fiscale maatregelen om dergelijke banen te scheppen. Dat stelt directeur Harry van de Kraats van werkgeversvereniging AWVN.
De grootste groep op de arbeidsmarkt op dit moment is tussen de 18 en 35 jaar (millennials) en zij doen uitgebreid onderzoek naar de werkgever achter een vacature. Kandidaten hebben steeds meer keuze en willen voordat ze solliciteren meer te weten komen over een bedrijf, de bedrijfscultuur, de waarden, de visie en de carrièremogelijkheden.
Evalueert u uw sollicitatieprocedure? Vier van de tien Nederlandse werkzoekenden hebben namelijk weleens afgezien van een sollicitatie vanwege een te ingewikkelde sollicitatieprocedure. De kans is groot dat u dat zelf niet weet. Bijna zestig procent van de HR-managers voert namelijk geen evaluatie uit na de sollicitatieprocedure. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed in samenwerking met onderzoeksbureau TeamVier onder 619 werkzoekenden en 318 HR-managers.
Als ze de keuze zouden hebben tussen twee vergelijkbare banen, kiezen professionals wereldwijd eerder voor een bedrijf dat kan aantonen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Maar liefst 43 procent van de werknemers wereldwijd werkt namelijk liever voor bedrijven die een strategie hebben op het gebied van goede doelen en MVO, dan voor bedrijven die dit niet hebben.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling