Van de medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn, raadt ruim 86% de organisatie aan bij vrienden en kennissen. Dit aantal neemt vanaf het tweede jaar af, na 5 jaar is dit nog maar 70%. De groep nieuwe medewerkers kan organisaties dus helpen om op een goedkope manier meer talent aan te trekken.
Ze zijn een vast onderdeel van vrijwel elke vacature: soft skills waarover succesvolle kandidaten geacht worden te beschikken. Van aanpassingsvermogen tot zelfstandigheid, de lijst is lang en gevarieerd. Hoewel goedgekozen soft skills wel degelijk waarde kunnen toevoegen aan een nuttige profielbeschrijving van de gezochte kandidaat, blijkt uit onderzoek van Metabanenzoekmachine Joblift naar de 50 meest voorkomende soft skills dat de vaakst gevraagde vaardigheden zeer algemeen van aard zijn.
Uit onderzoek blijkt dat we vaak mensen aannemen die op onszelf lijken, wat niet leidt tot de best presterende teams. Dat is te voorkomen door een ‘robot’ de selectie te laten maken. Deze voorspelt op basis van taal welke kandidaat het beste bij een baan of binnen een bedrijfscultuur past. Accuraat en snel.
De mate waarin vacatureteksten doelgroepgericht zijn geschreven in Nederland is erg laag. In het overgrote deel van de vacatureteksten mist het aanbod voor de potentiële kandidaat of zijn er algemene arbeidsvoorwaarden genoemd die niet interessant zijn voor de te werven doelgroep.
Iets meer dan een op de acht mensen in Nederland (13 procent) heeft zich weleens gediscrimineerd gevoeld tijdens het sollicitatieproces. Meer dan een kwart (27 procent) kent bovendien iemand die zich weleens slachtoffer van discriminatie heeft gevoeld. Leeftijdsdiscriminatie komt het vaakst voor. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed.
Het is hoog tijd dat we eens gaan kijken naar de positieve inbreng van arbeidsmigranten, in plaats van alleen te focussen op de negatieve excessen en berichtgeving. Er wordt nog te veel ingezoomd op verhalen over uitbuiting, arbeidsverdringing en malafide uitzendconstructies en politici doen voorkomen alsof het huidige migrantenbeleid uitbuiting en arbeidsverdringing in de hand werkt.
De smartphone is hard op weg het nummer één device voor sollicitaties te worden. Het aantal mobiele sollicitaties is in 2016 gestegen met 150 procent. Dit blijkt uit cijfers van IT-dienstverlener neomax. Naast de stijgende inzet van smartphones aan de kant van kandidaten, ontdekken aan de andere kant werkgevers langzaamaan de voordelen van analytics in het recruitmentproces. Dit blijkt uit onderzoek van neomax in samenwerking met trendwatcher Adjiedj Bakas, dat is gebundeld in het boek ‘De digitale transformatie’.
Philips wint voor het tiende jaar op rij de prijs voor de beste reputatie, uitgereikt door het Reputation Institute Nederland in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De onderzoekers verklaren dit door het innovatieve vermogen van het bedrijf om zichzelf opnieuw uit te vinden. Meer in het algemeen gesproken blijkt een hoge reputatiescore samen te hangen met vier zaken:
Medewerkers kunnen in hoge mate bijdragen aan de employer branding van hun werkgever. Dit wordt ook wel 'employee advocacy' genoemd, het gedachtegoed waarbij medewerkers worden geactiveerd om samen de boodschap van het werkgeversmerk te verspreiden. Hoe pakt u dit aan? 5 tips
Docenten techniek, accountmanagers en vaklieden zoals elektromonteurs zijn lastig te vinden. Dit blijkt uit een lijst van kansrijke beroepen in 2017. Vooral de stijging van het aantal vacatures in de bouw en vraag naar bèta-docenten valt op. Ook vrachtwagenchauffeurs zijn weer gewild. Enkele jaren terug vielen onder deze beroepsgroep nog veel ontslagen. Dit blijkt uit een overzicht van Randstad.