Meer dan de helft van de Nederlandse mkb’ers (53%) is van mening dat talent niet schaars is, als je maar weet waar je moet zoeken. Vooral het eigen netwerk en dat van collega’s wordt ingezet om nieuw personeel te werven (59%). Hierna volgen het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus (52%) en het plaatsen van een vacature op de bedrijfswebsite (52%). Door de inzet van deze middelen zijn de meeste vacatures binnen tien weken ingevuld (63%).
Wanneer een medewerker zijn LinkedIn-profiel aanpast, kan dit een aanwijzing zijn voor zijn aanstaande vertrek. LinkedIn heeft in San Francisco een rechtszaak verloren die het bedrijven onmogelijk moest maken om deze openbare informatie van profielen door te sturen naar werkgevers.
Bent u op zoek naar schaars toptalent? Dan volstaat het plaatsen van uw vacatures op verschillende jobsites en het doorspitten van cv-databases al lang niet meer. U moet actief big data op de arbeidsmarkt analyseren en op zo op zoek gaan naar 'latente kandidaten'.
Werkgevers mogen het gedrag op sociale media van sollicitanten niet zomaar checken. Ook gegevens van een openbaar profiel mogen niet altijd ‘voor eigen doeleinden’ worden ingezet. Dat staat in het pas verschenen rapport 'Dataprocessing at Work' van de Europese privacy-toezichthouders. De richtlijnen in het rapport zijn echter nogal ingewikkeld.
Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat uw organisatie de juiste mensen aantrekt en aan zich bindt om organisatiedoelstellingen te realiseren. Maar hoe bouwt u aan een sterk werkgeversmerk? En wat is de rol van social media binnen uw employer branding strategie?
Amerikaanse werkzoekenden kunnen er sinds eind juni al gebruik van maken: Google for Jobs. Deze nieuwe zoekfunctie kan vacaturesites overbodig maken, omdat vacatures gratis direct worden doorgeplaatst. Bovendien suggereert Google relevante functietitels waar werkzoekenden niet meteen aan denken.
Werkgevers moeten hun wervings- en sollicitatieprocessen nog veel meer inrichten op de explosieve opkomst van mobiel, anders missen zij straks een groot deel van het talent op de arbeidsmarkt.
Met elke minuut dat het onlinesollicitatieproces in beslag neemt, raken bedrijven tot vier procent van de kandidaten kwijt. Gemiddeld kost het een sollicitant in Europa vijf minuten om een onlinesollicitatieprocedure te doorlopen. In Nederland hoeft een kandidaat hier slechts twee minuten aan te besteden. De bedrijven in Nederland met de snelste onlinesollicitatieprocessen zijn Connexys, ABN Amro, Ohpen, AMC en VAC IT Groep.
Het belangrijkste thema op de HR-agenda is momenteel duurzame inzetbaarheid, direct gevolgd door ‘het versterken van de arbeidsmarktcommunicatie’ en het 'opstellen of bijstellen van opleidingsbeleid'. Deze thema’s stijgen flink in de ranglijst ten opzichte van vorig jaar.
Nederlandse HR-professionals blijken de effecten van de aantrekkende arbeidsmarkt te hebben onderschat. Er ontstaan personeelstekorten op vaak cruciale functies, waaronder ICT. En de personeelstekorten beperken zich niet langer tot de ‘bekende’ vacatures in ICT en Techniek: over vrijwel de gehele linie zijn er binnen korte tijd personeelstekorten ontstaan.