Ruim een kwart (27 procent) van de Nederlandse werknemers is actief op zoek naar een nieuwe baan. Dat is iets meer dan Europese collega’s. Bijna twee derde vindt dat zoiets als baanzekerheid niet meer bestaat. Samen met Duitse werknemers voelen Nederlanders zich wel het meest loyaal naar hun werkgever (67 procent resp. 63 procent). Franse werknemers blijven met ruim tien jaar het langst bij dezelfde baas.
Werkzoekenden in Nederland zijn over het algemeen niet positief over hun sollicitatie-ervaringen. Bijna 90 procent krijgt niet altijd een reactie op een sollicitatie. Ook is de doorlooptijd van de procedures te lang en weten sollicitanten niet waar ze aan toe zijn. Nederlandse werkgevers krijgen dan ook een magere 5,4 op het rapport als het gaat om sollicitatieprocedures.
"We leven in een talent economy: de komende decennia zal de vaardigheid om de beste talenten aan te nemen winnaars gaan onderscheiden van verliezers." Dit concludeerde Jerome Ternynck tijdens zijn presentatie op de afgelopen HR Tech World in Amsterdam. Om je recruitment te optimaliseren moet je de technologie optimaal inzetten én zorgen dat je je resultaten meetbaar maakt. Hij geeft drie tips.
Werkgerelateerde sociale netwerken (zoals LinkedIn) worden vaak gebruikt door recruiters om nieuwe werknemers te vinden, omdat het informatie over scholing of werkervaring bevat. Maar kun je ook iemands persoonlijkheid eruit afleiden? Ja, maar met name geldt dit voor extraversie en zelfpresentatie. Voor andere persoonlijkheidskenmerken lijkt dit niet te kunnen.
Maar liefst 21% van de sollicitaties bij grote organisaties in Nederland blijft onbeantwoord. Hiermee komt dit percentage voor het eerst sinds 2013 weer boven de 20% uit. Dit blijkt uit mystery sollicitaties van Digitaal-Werven onder de 500 grootste en bekendste organisaties van Nederland.
Na 60 dagen staat meer dan een kwart van de vacatures (27,6 procent) nog open. Vooral in Gelderland hebben werkgevers moeite om posities vervuld te krijgen: daar staat na zestig dagen 28,8 procent van de vacatures nog open. Dit blijkt uit cijfers van vacaturesite Indeed. De resultaten schetsen een vergelijkbaar beeld met dat van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat onlangs concludeerde dat het Nederlandse bedrijfsleven moeite heeft met het vinden van geschikt personeel.
Bijna de helft van de pas afgestudeerden start een carrière met een te hoog zelfvertrouwen. Managers zien dit als een belemmering op de werkvloer. Een gebrek aan technische kennis zien bedrijven als een kleinere drempel bij de pas afgestudeerden. Het zijn namelijk de soft skills die steeds belangrijker worden.
Steeds meer wijzen algoritmen de perfecte kandidaat aan. Vervolgens is het wel aan de managers om te bepalen of ze de kandidaat ook echt willen aannemen.
Meer dan de helft van de Nederlandse mkb’ers (53%) is van mening dat talent niet schaars is, als je maar weet waar je moet zoeken. Vooral het eigen netwerk en dat van collega’s wordt ingezet om nieuw personeel te werven (59%). Hierna volgen het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus (52%) en het plaatsen van een vacature op de bedrijfswebsite (52%). Door de inzet van deze middelen zijn de meeste vacatures binnen tien weken ingevuld (63%).
Wanneer een medewerker zijn LinkedIn-profiel aanpast, kan dit een aanwijzing zijn voor zijn aanstaande vertrek. LinkedIn heeft in San Francisco een rechtszaak verloren die het bedrijven onmogelijk moest maken om deze openbare informatie van profielen door te sturen naar werkgevers.