Het is half negen in de ochtend. Ik zet mijn auto op de parkeerplaats bij de opdrachtgever waar ik vandaag de recruitmentstrategie vertegenwoordig en loop naar de ingang. Terwijl ik de deur opentrek, voel ik mijn hart steeds sneller kloppen. De inmiddels vertrouwde, heerlijke spanning bouwt zich op. Vandaag is namelijk de dag dat ik bij deze organisatie recruitment op de kaart zal zetten.
Nog nooit wisselden zo veel mensen van baan en bleven toch zo veel vacatures openstaan, meldt het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). Talentvolle starters en ervaren professionals hebben het voor het kiezen. Als een potentiële medewerker uiteindelijk besluit te solliciteren, is het essentieel dat je dit verlangen vasthoudt en versterkt. Voorkom dat de kandidaat in het sollicitatieproces afhaakt. En zorg dat het beeld dat over jouw organisatie is gevormd ook in het sollicitatieproces betekenis krijgt, zodat je de kandidaat bevestigt in zijn keuze om te solliciteren.
Breek je als werkgever al een tijdje je hoofd over een vacature die je maar niet ingevuld krijgt? Dan ben je niet de enige. Ook mijn ervaring is dat werkgevers het op dit moment lastig vinden om medewerkers te vinden, boeien en binden. Ze beseffen dat ze iets extra’s moeten doen. Maar als je niet kunt heksen, hoe pak je dat dan aan?
IT'ers zijn moeilijk te vinden en toppers al helemaal. Toch liggen er kansen voor organisaties die het net iets anders doen om die toppers binnen te halen. En die kansen liggen in diversiteit en inclusiviteit.
Recent was de uitreiking van de Europese Cande's. De Candidate Experience Awards. Een van oorsprong Amerikaans onderzoek naar hoe kandidaten de sollicitatieprocedure bij deelnemende organisaties hebben ervaren. Dus geen onderzoek naar wat mensen zouden willen ervaren, maar naar hoe ze het hebben ervaren. Dit onderzoek geeft ook veel inzicht in het tegenwoordige sollicitatiegedrag.
Veel professionals willen graag voor bekende organisaties/merken werken en ze weten ook precies waarom. Voor bedrijven met minder naamsbekendheid kan het een grotere uitdaging zijn om toptalent voor zich te winnen. Maar met de juiste aanpak staat niets je in de weg om je team naar een hoger niveau te tillen.
Johnny Campbell, de CEO van SocialTalent, sprak recent de legendarische woorden: 'Iemand die rijlessen krijgt zal de Formule 1 niet winnen, ook al stop je hem of haar in een Mercedes F1-wagen. Een amateur golfer zal de Masters niet winnen met de beste set golfclubs in de wereld.' Een heleboel technologie aanschaffen voor je recruitmentafdeling lost je probleem niet op als je niet de juiste mensen hebt.
Bij Plek geloven we in een warm welkom voor nieuwe medewerkers. We snuffelen eerst goed aan elkaar. En we zorgen dat nieuwe collega’s in de inwerkperiode hun weg leren vinden. Voor Amin, onze Iraanse senior back-end developer, hebben we zelfs een appartement geregeld. Onboarding, heet dat met een mooi woord. Onze klanten vinden op Plek ook de tools voor een soepel onboardingtraject voor nieuwkomers. Maar waarom is dat nou zo belangrijk?
Een organisatie zonder managers biedt verschillende voordelen. Zo is een zelfsturende structuur handig voor bedrijven die hun business snel willen uitbreiden. Doordat medewerkers bij verschillende beslissingen betrokken zijn, ontstaat er bovendien meer draagvlak op de werkvloer dan bij organisaties waar het managementteam de beslissingen neemt. Maar hoe werkt het dan als je als zelfsturende organisatie nieuwe medewerkers wilt recruiten?
In Nederland, waar iedereen al decennia volledig gelijk is voor de wet en iedereen vrije keuzes kan maken in zijn of haar carrière, is het wat mij betreft wenselijk dat alleen iemands kennis en kunde centraal behoren te staan bij aannamebeslissingen. Diversiteitsbeleid is in die zin onnodig en zelfs contraproductief. Ik zal uitleggen waarom.