Employer branding is iets waar doorgaans alleen bij grote organisaties aan gedacht wordt. Dit terwijl juist voor de middelgrote organisaties, van 500 tot zeg 2.000 medewerkers, dit de meeste waarde heeft. Maar hoe doe je dat?
Op 27 februari vond in de Eerste Kamer de plenaire behandeling plaats van het wetsvoorstel toezicht discriminatievrije werving en selectie dat ten doel heeft om discriminatie in sollicitatieprocedures te bestrijden. Het gaat dan met name om discriminatie, bewust of onbewust, van mensen met een migratieachtergrond en ouderen. Het wetsvoorstel wijzigt daartoe de Arbowet en de Waadi.
Een goede employee value proposition (EVP) is cruciaal voor het aantrekken, maar ook voor het behouden van talent. Maar dan moet je wel kunnen waarmaken wat je belooft. Zorg daarom dat employer branding-activiteiten zijn gebaseerd op een waarheidsgetrouwe, ambitieuze en aansprekende EVP en deze EVP gedurende de gehele employee journey betekenis krijgt.
Als een kandidaat belemmerd wordt door een concurrentiebeding kan dit eventueel worden afgekocht. Is dat niet mogelijk of is de prijs te hoog dan is een kort geding altijd het overwegen waard, schrijft advocaat Marcus Draaisma.
We doen héél erg graag wat de rest doet en we laten ons hierdoor dan ook maar wat graag beïnvloeden! Het sociaal bewijs is dan ook een van de sterkste psychologische effecten die je heel goed in kunt zetten om voor je te laten werken.
Locatie, locatie, locatie. De bekende kreet van makelaars en vastgoedontwikkelaars. En zeker in de online wereld is dat superbelangrijk. Want weten wij waar onze doelgroep online actief is? Zitten wij als HR-managers niet in het verkeerde ‘land’ te zoeken naar nieuw talent? Het antwoord laat zich al raden.
Het is bizar dat werkgevers data wel optimaal inzetten voor nieuwe klanten, maar niet voor het vinden van nieuwe medewerkers. Als de concurrentie groot is, is het belangrijk om potentiële medewerkers te vinden én te bereiken. Met een grondige data-analyse kom je erachter wat de kenmerken en drijfveren waren van de beste onder de nieuwe werknemers. Voor een succesvolle werving zijn echter niet alleen de juiste kanalen van belang, maar ook een optimale wervingsboodschap.
In mijn werk als recruiter zie ik talloze ervaren, gekwalificeerde vrouwen die moeite hebben met het vinden van een passende functie, terwijl ik aan de andere kant van de streep ook eindeloos veel functies voorbij zie komen die wat mij betreft heel goed bij hen zouden passen.
Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Om de juiste talenten aan te trekken, is het belangrijk dat de organisatie haar purpose en strategie vertaalt naar een goed en aansprekend verhaal met een aantrekkelijke belofte: de Employee Value Proposition (EVP).
Bent u klaar voor de eerste golf aan sollicitanten, als ‘de achterstand’ van faillissementen wordt ingehaald? De juiste tools besparen je niet alleen tijd, ze helpen je bij je employer brand en zorgen voor kwaliteit en diversiteit.