Een 'nudge' betekent letterlijk 'duwtje' en kun je gebruiken om mensen onbewust te stimuleren zich op een gewenste manier te gedragen. Hoe werkt nudging in HR? En wat kun je met framing? In deze video laten taalstrategen Jolijn Mes en Sarah Gagestein dit aan de hand van sprekende voorbeelden zien.
Wanneer je verschillende mensen binnen een bedrijf de vraag stelt of zij willen dat het bedrijf waarvoor zij werken groeit, zal hun antwoord meestal positief zijn. Vaak wordt groei bekeken vanuit het perspectief van een hogere nettowinst. Al wordt er in Nederland ook steeds meer belang gehecht aan factoren als werkgeluk en een open bedrijfscultuur. Hoe je het ook bekijkt, om te kunnen groeien moet een bedrijf in staat zijn om te veranderen. Transformeren. Aanpassen. Dit vergeten we nog wel eens. En veranderen is zelden makkelijk.
Driekwart van de Nederlandse managers ziet het aanbieden van flexibel werken als noodzaak om talent aan zich te binden. Bijna een derde van de respondenten vindt de vrijheid om de werkomgeving te kiezen belangrijker dan een verhoging van het vakantiegeld. Mede als gevolg van deze ontwikkeling heeft 75% van de ondervraagde bedrijven in de afgelopen 10 jaar een beleid ontwikkeld voor flexibel werken.
Er zijn veel verhalen over zelfsturing en zelforganisatie bij kleine en middelgrote organisaties. Maar dat een onderdeel van een grote corporate ‘kantelt’ komt minder vaak voor. Klaas Ariaans maakte met ABN AMRO Personal Banking wél die omslag.
Twee op de vijf Nederlanders vindt thuiswerken zo prettig, dat ze dit het liefst meerdere dagen per week doen. Ook flexwerken is geen probleem voor de meerderheid. Dit blijkt uit onderzoek van Brunel onder 964 sollicitanten.
Is een Chief Diversity Officer de beste manier om diversiteit te bereiken? Bij organisaties als Rabobank en KPN is men erg te spreken over de ervaringen die er tot op heden mee zijn opgedaan.
85 procent van de Nederlandse managers vindt innoveren van levensbelang voor het voortbestaan van hun organisatie. Maar innovatie gaat niet zonder slag of stoot. Een uitdaging is de innovatiemoeheid van medewerkers, waar een derde van de Nederlandse organisaties mee te kampen heeft. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie’ dat is uitgevoerd in opdracht van ilionx en QNH Consulting.
‘We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk’. Deze leus van transitiedeskundige Jan Rotmans lijkt gezien de enorme technologische revolutie die woedt steeds meer waarheid te worden.
Een organisatieverandering doorvoeren staat niet los van persoonlijke ontwikkeling van de mensen die het betreft. Klinkt volstrekt logisch, maar in de praktijk worden de medewerkers van een organisatie nog wel eens vergeten tijdens een transitieproces...
Doorgaans roept het woord robot een negatief gevoel op bij werknemers op het moment dat aangekondigd wordt dat de organisatie ermee gaat werken. Dit is te verklaren doordat robots in het verleden werktaken hebben overgenomen en dit mensen hun baan heeft gekost. Hoe bereid je medewerkers in positieve zin voor op de komst van een gerobotiseerd proces in de organisatie?