We leven in bijzondere tijden die veel van ons vragen. Wat is er nu minimaal nodig voor een reorganisatie? En welke informatie is daarbij onontbeerlijk?
Uit allerlei onderzoeken blijkt dat de meeste reorganisaties mislukken: ze worden te laat ingezet of ze duren te lang. Dan wel kosten ze teveel of zorgen ze voor kwaliteitsverlies en reputatieschade. Dat roept de vraag op, hoe je het dan wel goed kan doen. De Schijf van vijf, ofwel de DO's van reorganisaties.
Enkele jaren geleden werden er bezuinigingen doorgevoerd bij de belastingdienst. Er vertrokken ruim 5.000 medewerkers met een riante regeling voor vrijwillig vertrek. Veel kennis ging daarmee verloren. Terwijl niet lang daarna de werkzaamheden bij de belastingdienst toenamen; dus werd er een grote wervingscampagne gestart om het ontstane personeelstekort te lijf te gaan.
Dit bericht kwam onlangs naar buiten. En maakte diepe indruk op mij. De leeuwen in Artis, wie is er niet mee opgegroeid? Net als met die pindakaas… Ik kwam er al met mijn ouders. Dus wist ik de leeuwen goed te vinden toen ik mijn eigen kinderen meenam naar Artis. En tegenwoordig, althans pre-corona, ga ik met mijn kleinkinderen. En ook zij zijn zeer geïmponeerd door de koningssoort van de jungle.
Het is belangrijk dat je als organisatie/bedrijf de werkomgeving niet ziet als kostenpost, maar als middel om je organisatiedoelstellingen te behalen zo betoogt Tim Oldman, CEO en oprichter van Leesman. “Onze data laten geen twijfel mogelijk dat de meest productieve werkomgevingen degene zijn met de beste sociale infrastructuur. En dat maakt vastgoed een HR-thema.”
Geen toekomst zonder verleden, luidt het gezegde. Daarom kijkt de HR Podcast in aflevering 34 achterom naar 14 jaar innovaties in HR. Wat zijn de grote bewegingen, hoe zijn ze ontstaan en hoe hebben deze - tot op de dag van vandaag - het HR-vak veranderd? Maar ook: op welke gebieden is er weinig vernieuwing en zijn daarin nog veranderingen te verwachten? Een interessante blik op vernieuwing in HR bekeken door de bril van een opgewekte HR-watcher.
Chief Human Resources Officer, zo wordt de “eindbaas” van HR tegenwoordig vaak genoemd. Maar past die titel eigenlijk wel in deze tijd? Juist in de huidige tijd waarin de (politiek) leiders het ook niet meer weten. Ik geloof veel meer in de ‘wisdom of the crowd’. Juist als het moeilijk en spannend is.
In de praktijk weten de disciplines HR en Communicatie elkaar niet altijd goed te vinden. Toch kan een intensieve samenwerking tussen die twee bij transformatieprocessen wel degelijk het verschil maken. Dat blijkt ook bij Royal FloraHolland, in de volksmond bekend als de bloemenveiling Aalsmeer. De ingrijpende digitalisering van het bedrijf heeft grote impact op de bedrijfsvoering én de medewerkers. HR en Communicatie trekken hierin samen op om de grote veranderingen in de organisatie te laten landen.
Wat vinden Nederlanders van hun organisatiecultuur? Die moet flexibeler: meer op verandering en leren gericht. Organisaties zijn behoudend en waarderen procedures, administratie en planning meer dan goed voor ze is, aldus 13.000 respondenten in het onderzoek van OCAI Online.
Tijdens de lockdown lieten de meeste medewerkers totaal ander gedrag zien dan normaal onder hoge druk of in een crisis. Ze pakten de aspecten van het werk die ze normaal gesproken ‘verwerpen’ nu juist positief op. Ze krijgen daardoor meer focus en worden productiever.