Het is belangrijk dat je als organisatie/bedrijf de werkomgeving niet ziet als kostenpost, maar als middel om je organisatiedoelstellingen te behalen zo betoogt Tim Oldman, CEO en oprichter van Leesman. “Onze data laten geen twijfel mogelijk dat de meest productieve werkomgevingen degene zijn met de beste sociale infrastructuur. En dat maakt vastgoed een HR-thema.”
Geen toekomst zonder verleden, luidt het gezegde. Daarom kijkt de HR Podcast in aflevering 34 achterom naar 14 jaar innovaties in HR. Wat zijn de grote bewegingen, hoe zijn ze ontstaan en hoe hebben deze - tot op de dag van vandaag - het HR-vak veranderd? Maar ook: op welke gebieden is er weinig vernieuwing en zijn daarin nog veranderingen te verwachten? Een interessante blik op vernieuwing in HR bekeken door de bril van een opgewekte HR-watcher.
Chief Human Resources Officer, zo wordt de “eindbaas” van HR tegenwoordig vaak genoemd. Maar past die titel eigenlijk wel in deze tijd? Juist in de huidige tijd waarin de (politiek) leiders het ook niet meer weten. Ik geloof veel meer in de ‘wisdom of the crowd’. Juist als het moeilijk en spannend is.
In de praktijk weten de disciplines HR en Communicatie elkaar niet altijd goed te vinden. Toch kan een intensieve samenwerking tussen die twee bij transformatieprocessen wel degelijk het verschil maken. Dat blijkt ook bij Royal FloraHolland, in de volksmond bekend als de bloemenveiling Aalsmeer. De ingrijpende digitalisering van het bedrijf heeft grote impact op de bedrijfsvoering én de medewerkers. HR en Communicatie trekken hierin samen op om de grote veranderingen in de organisatie te laten landen.
Wat vinden Nederlanders van hun organisatiecultuur? Die moet flexibeler: meer op verandering en leren gericht. Organisaties zijn behoudend en waarderen procedures, administratie en planning meer dan goed voor ze is, aldus 13.000 respondenten in het onderzoek van OCAI Online.
Tijdens de lockdown lieten de meeste medewerkers totaal ander gedrag zien dan normaal onder hoge druk of in een crisis. Ze pakten de aspecten van het werk die ze normaal gesproken ‘verwerpen’ nu juist positief op. Ze krijgen daardoor meer focus en worden productiever.
Op de Nederlandse werkvloer is nog steeds weinig aandacht voor diversiteit en inclusie. Twee derde van de organisaties geeft aan niet actief te sturen op diversiteit. Van die organisaties die niet sturen, geeft ruim een derde aan dit wel wenselijk te achten. Slechts bij twintig procent van de Nederlandse bedrijven wordt een actief diversiteitsbeleid gevoerd.
Door de wereldwijde protesten een onvermijdelijke vraag: hoe staat het met racisme op de Nederlandse werkvloer? Vaak gaat het al mis bij de werving, maar ook binnen organisaties blijft het nastreven van diversiteit een heet hangijzer voor veel organisaties.
Om te innoveren in HR heeft de Rabobank een speciale afdeling: de HR Innovations Hub. De hub heeft al voor een aantal bijzondere HR-innovaties gezorgd. Zoals Furhead, een robot om moeilijke gesprekken mee te oefenen. Het nieuwste product is de Career Wallet, een app die moet bijdragen aan de arbeidsmobiliteit van werkend Nederland. Hoe kom je tot dat soort innovaties?
De corona-crisis heeft de druk op de werknemers van Sanquin enorm vergroot. Hoe zorg je vanuit HR dat je medewerkers en management optimaal begeleidt in zo’n a-typische situatie? Een interview dat wordt afgesloten met drie ‘lessons learned’.