We hebben gezien hoe snel we weer in oude gewoontes terugvallen, van in de file staan tot handen geven. Maar nu wordt er hard op de rem getrapt met een lockdown light en weer volledig thuiswerken. Wat kunnen we ook nu nog leren van alle wijze raad en adviezen die we vorig jaar kregen om om corona heen te werken, met het verplichte thuiswerken om te gaan en het werk te laten doorgaan?
Dat stelt Ester Koot, strategy consultant bij Sparkey (onderdeel van Motivaction). Bea Aarnoutse, strategy director bij PROOF ging met Ester in gesprek over het belang van meten en het maatwerk dat je op basis van inzichten kan leveren. 'Carrièregerichte medewerkers willen bijvoorbeeld graag de voortgang van de verandering zien. Die kun je tegemoet komen in hun wensen met een competitie-element.'
Jordie van Berkel stuurt voor de gemeente Helmond een programma aan voor de ontwikkeling van een modern, circulair en open gemeentehuis. Ze boekt succes met een agile aanpak die bij gemeentelijke overheden nog bepaald niet gebruikelijk is en is vooral heel pragmatisch in haar aanpak: 'Eerst vertrouwen en een mandaat, daarna goede mensen kiezen en opleiden, en vervolgens het gewoon gaan doen.'
Bij Human Capital Group hadden we de wens naar meer wendbaarheid. De coronacrisis heeft de urgentie van deze ontwikkeling verhoogd. Daarom hebben we de crisis aangegrepen om samen met onze consultants in een deel van onze organisatie zelforganiserende teams in te voeren. In een artikelenreeks willen we graag vertellen over de aanpak en de resultaten. Dat doen we aan de hand van de vier fases die we hebben doorlopen: Dumpen, dromen, durven en doen! In dit artikel belicht ik Fase 4: Doen.
Bij Human Capital Group hadden we de wens naar meer wendbaarheid. De coronacrisis heeft de urgentie van deze ontwikkeling verhoogd. Daarom hebben we de crisis aangegrepen om samen met onze consultants in een deel van onze organisatie zelforganiserende teams in te voeren. In een artikelenreeks willen we graag vertellen over de aanpak en de resultaten. Dat doen we aan de hand van de vier fases die we hebben doorlopen. In dit artikel belicht ik Fase 3: Durven.
Bij Human Capital Group hadden we de wens naar meer wendbaarheid. De coronacrisis heeft de urgentie van deze ontwikkeling verhoogd. Daarom hebben we de crisis aangegrepen om samen met onze consultants in een deel van onze organisatie zelforganiserende teams in te voeren. In een artikelenreeks willen we graag vertellen over de aanpak en de resultaten. Dat doen we aan de hand van de vier fases die we hebben doorlopen: Dumpen, dromen, durven en doen! In dit artikel belicht ik Fase 2: Dromen.
Bij Human Capital Group hadden we de wens naar meer wendbaarheid. De coronacrisis heeft de urgentie van deze ontwikkeling verhoogd. Daarom hebben we de crisis aangegrepen om samen met onze consultants in een deel van onze organisatie zelforganiserende teams in te voeren. In een artikelenreeks willen we graag vertellen over de aanpak en de resultaten. Dat doen we aan de hand van de vier fases die we hebben doorlopen: Dumpen, dromen, durven en doen! In dit artikel belicht ik Fase 1: Dumpen: het ophalen van alle knelpunten in de huidige werkwijze en het 'weggooien' van de patronen die de problemen in stand houden.
Wendbaarheid staat hoog op de agenda. En het belang is in de coronacrisis alleen maar urgenter geworden. Bij Human Capital Group hadden we ook de wens naar meer wendbaarheid. De coronacrisis heeft de urgentie van deze ontwikkeling verhoogd. Daarom hebben we de crisis aangegrepen om samen met onze consultants in een deel van onze organisatie zelforganiserende teams in te voeren. In een artikelenreeks willen we graag vertellen over de aanpak en de resultaten. Dat doen we aan de hand van de vier fases die we hebben doorlopen: Dumpen, dromen, durven en doen!
Europees onderzoek toont aan dat veel leidinggevenden het belang inzien van het prioriteren van diversiteitsinitiatieven, maar ervoor moeten zorgen dat acties blijvende verandering opleveren. Ook kwam naar voren dat de bevraagde organisaties zich in verschillende stadia van hun reis bevinden, maar dat zij hun teams willen klaarstomen voor succes door vertrouwen te stellen in data, actie te ondernemen om ED&I-initiatieven op te zetten en technologie te gebruiken om deze initiatieven mogelijk te maken.
Veranderingen worden pas een succes als medewerkers happy zijn. Als ze geïnformeerd, intrinsiek gemotiveerd en toegerust zijn om bij te dragen aan succes. Deze overtuiging staat centraal in het zesde boek van PROOF, Happy Change. Vijf vragen aan de auteurs Bea Aarnoutse en Marianne Jaarsma over hoe je medewerkers in verandering optimaal faciliteert in hun weten, willen en kunnen.