Tijdens organisatieveranderingen is een belangrijke rol weggelegd voor HR-professionals. Deze rol behelst het beïnvloeden van gedrag, een succesfactor die bij verandertrajecten vaak wordt onderschat. Maar waarom is aandacht voor het gedrag noodzakelijk? Hoe beïnvloed je dit? En waaruit bestaat de bijdrage van HR?
We leven in turbulente tijden. De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en organisaties veranderen mee. En toch werkt de gemiddelde HR-afdeling nog steeds volgens de bureaucratische organisatie-inrichtingsprincipes van het begin van de vorige eeuw. Als HRM relevant wil blijven, moet zijzichzelf vernieuwen. De moderne HR-manager geeft invulling aan zingeving in de organisatie, houdt zich verantwoordelijk voor het aanbrengen van bevlogenheid in de organisatie en zorgt voor geluk, hoop en liefde onder haar medewerkers.
AEGON Nederland wil ‘de meest aanbevolen verzekeraar van Nederland' worden. Daarom ondergaat de verzekeraar een transformatie, die vorig jaar startte met een stevige reorganisatie: een op de drie medewerkers moest intern solliciteren en 400 werden boventallig. Ook de HR-afdeling had een kostentarget van dertig procent. Directeur HR Monique Bodde: ‘Die combinatie was heftig.’
Energiebedrijf Eneco werkt sinds 2007 aan een nieuwe duurzame missie. De totale metamorfose die dat vergt, raakt alle betrokkenen. Van medewerker tot klant. Wat je van buiten nastreeft, moet je van binnen ook tot in de kleinste details doorvoeren, zegt directeur HR Maaike Poulussen. ‘Practice what you preach’.
“The real engine that drives our success is having the right people on the team.” Dat stelt Andy Webb, CEO van het Marussia F1 Team. De relatieve nieuwkomer in de formule 1-wereld stond eind 2011 voor de uitdaging om voor zo’n 40 specifieke functies op uiteenlopende gebieden de juiste talenten te scouten. In februari 2012 ging het bedrijf in zee met carrièresite Monster (in Nederland bekend als Monsterboard) om mondiaal uit het enorme aanbod de juiste mensen te selecteren die in het Britse Banbury aan de slag konden.
’s Werelds beste outsourcingbedrijf worden én voorop lopen in het professionaliseren van het vak. ISS Facility Services legt de lat hoog in een sterk prijsgedreven branche die dit jaar het nieuws haalde met zowel stakingen als een ambitieuze gedragscode. Juist hier maakt HR een groot verschil, aldus Norma van den Berg.
Met de overname van AXA en Zwitserleven staat Sjoerd van Keulen aan het hoofd van de tweede levensverzekeraar van Nederland, SNS REAAL. Zijn recente uitverkiezing tot ‘Topman van het jaar 2007’ komt voor velen dan ook niet als een verrassing. “Ik ben meer een aanvaller dan een verdediger.”
In zwaar weer kijken organisaties altijd kritisch naar hun kosten. Snijden in de ondersteunende functies is traditiegetrouw de eerste reflex. Zo ook bij de Dienst Justitiële Inrichtingen. Ted Quispel, directeur SSC DJI P&O; Diensten, over de reorganisatie die hij binnen de P&O-kolom; heeft doorgevoerd om een efficiëntere en betere dienstverlening aan de ‘klantorganisatie’ te realiseren.
Vergrijzing, ontgroening, flexibilisering en de opkomst van zzp’ers. De arbeidsmarkt ondergaat in rap tempo een totale metamorfose. Hoe ziet de BV-Nederland er over pakweg vijf jaar uit? Hoe moeten organisaties daarmee omgaan? En wat is de rol van HR daarin?
Vakbonden en OR’en vinden het misschien niet leuk, maar ‘afspiegelen’ kan het in de toekomst wel eens gaan afleggen tegen strategische personeelsplanning. Uit de nieuwe Strategische PersoneelsPlanningsystematiek (SPP) van de WENb/ Twynstra Gudde blijkt namelijk soms pijnlijk duidelijk dat huidige competenties van personeel niet matchen met de strategie van de onderneming.