“We moeten nog sneller reageren op de veranderingen om ons heen’ hoor ik menig manager verzuchten. ‘Veranderen is een constante, maar hoe krijg ik iedereen daar in mee?’ De economie zwabbert, de overheid zoekt antwoorden en klanten en burgers vergen sneller oplossingen. Hoe word ik als organisatie wendbaarder? Het eenvoudige antwoord; loslaten van het oude, openstaan voor het nieuwe. Kortom; wendbaarheid in het hoofd…
Het Nieuwe Werken is al niet zo nieuw meer. Sommige organisaties komen er zelfs alweer van terug, terwijl andere er juist nét druk mee bezig zijn. Wil je Het Nieuwe Werken echt laten slagen, zodat de organisatie én de medewerkers er plezier van hebben, dan weten we inmiddels dat je een cultuuromslag nodig hebt. Hoe leid je Het Nieuwe Werken in goede banen?
Kijkt u dan eens naar de enorme verandering in de marketingmix. Kent u de marketingmix nog? De vijf P’s! Een aansprekend model dat handig is om gestructureerd na te denken over uw business strategie. Het interessante van dit model uit 1950 is dat de vijf categorieën – de P’s – rotsvast zijn, maar hetgeen waar ze voor staan is continu en radicaal aan het veranderen.
Grote IT-organisatie als SAP hebben een groot partner ecosysteem. De evolutie naar cloud biedt interessante kansen voor partners, maar het vergt wel een mindshift. In dit blog doe ik vier observaties over de manier waarop cloud de partnerwereld verandert.
Toen ik begon met werken, was er nog geen e-mail binnen de organisatie. Wij verzonden documenten in grote gele mappen. A3-formaat met daarop in dikke letters 'intern'. Daaronder rechthoekige vlakken – zo groot als een creditcard – waarop je met een viltstift de naam en afdeling van de geadresseerde kon schrijven.
Het is niet gemakkelijk je baan te verliezen. Je raakt in een carrousel van emoties vanaf het moment dat je verneemt dat de organisatie waar je werkt in zwaar weer verkeert en dat maatregelen nodig zijn. Daarna kom je in een proces waarin je moet afwachten. Wat gaat men doen? Gaan er functies verdwijnen of verminderen en zo ja, zit jouw functie daarbij? Of gaan je vaste maatjes het veld moeten ruimen? Het is een proces waarin je ‘out of control’ bent, het overkomt je, je moet er door heen. Je bent afhankelijk. En ondanks je emoties en de effecten die de maatregelen op je hebben, probeer je er het beste van te maken.
De kantooromgeving op Schiphol is met zo’n vijfhonderd bedrijven en 60.000 werknemers volop in ontwikkeling. Schiphol Real Estate voert daarbij de regie op gebiedsniveau. Voor de concrete invulling heeft het bedrijf niet alleen de ruimte als geheel, maar ook de wensen van de gebruiker als uitgangspunt genomen. Het samenvoegen van twee belangrijke behoeften leidde daarbij tot voorzieningen die worden gedeeld door verschillende bedrijven.
Dertig jaar werken voor dezelfde werkgever, mijn kinderen lachen mij uit als ik vertel dat dit nog niet eens zo lang geleden de normaalste zaak van de wereld was. Zij behoren namelijk tot de generatie die helemaal niet op zoek is naar een werkgever voor de komende dertig jaar. Maar hoe kunnen bedrijven dan zorgen voor continuïteit in een maatschappij waar alles in beweging is?
Albron was jaren lang een klassiek cateringbedrijf. De omslag kwam met de overname van de horecalocaties van Center Parcs in 2010 en de stagnerende vraag. De strategie is nu om als foodservice-bedrijf te groeien in een krimpende markt. Dat vraagt om duurzaam inzetbare, gezonde en vooral flexibele medewerkers.
Politiekorpsen in Europa kunnen bij reorganisaties en veranderingen veel van elkaar leren, maar doen dat nauwelijks. Het delen van kennis, best practices en informatie wordt gehinderd door onwetendheid van methoden en door de cultuur in andere nationale korpsen.