Geïnspireerd door het mondiale succes van jonge bedrijven als Uber en Airbnb, investeren klassieke concerns in toenemende mate in veelbelovende start-ups. Wat betekent de opkomst van deze 'game changers' voor uw werk en wat kunt u van start-ups leren?
Pratende robots als receptiemedewerkers die je helpen met in- en uitchecken, fictie of werkelijkheid? In het Henn-na Hotel in het Japanse Nagasaki is het inmiddels bewaarheid geworden. Sterker nog: het hotel wordt grotendeels gerund door robots!
Op 23 juli 2010 werd de eerste iPad in Nederland verkocht. Nu, vijf jaar later, beschikt maar liefst tweederde van alle huishoudens over een tablet, waarvan in 40 procent van de gevallen een Apple iPad. Dacht u destijds dat het slechts een kortstondige hype zou zijn?
Ondanks de optimistische verhalen over ‘kantelend Nederland’ zegt een ruime meerderheid van 81% van de Nederlandse werknemers dat het hen aan veranderkracht ontbreekt. Slechts een kleine minderheid van 19% geeft aan wél in staat te zijn om snel, soepel en succesvol te veranderen. Dit blijkt uit de resultaten van ‘EnergyFinder 2015’ een door onderzoeksbureau Integron uitgevoerd representatief onderzoek onder Nederlandse werknemers.
Wist u dat tussen 2005 en 2014 het percentage personen dat dagelijks op internet zit is gestegen van 68 naar 90 procent? En dat tien jaar geleden nog niet eens de helf internet gebruikte om de krant te lezen? Zo snel gaan die dingen dus en het einde is nog niet in zicht.
Organisaties en hun medewerkers moeten in toenemende mate wendbaar zijn, omdat hun business tegenwoordig van alle kanten wordt bedreigd. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van robotisering, gamification en de sharing economy voor uw baan? Creatief strateeg en dagvoorzitter van Tomorrow@work, Jim Stolze, legt uit wat er op u afkomt.
Wist u dat in 2011 niet eens de helft van de internetgebruikers de mobiele telefoon gebruikte om online te surfen? En dat in 2012 de tablet door nog maar 19 procent van de mobiele internetters onderweg werd gebruikt om te internetten? Zo snel kan het dus gaan en daar zal het niet bij blijven.
Kun je medewerkers laten meebeslissen in de complete inrichting van een nieuw ziekenhuis? Het bouwteam van het nieuwe Medisch Spectrum Twente (MST) in Enschede waagde de sprong door de inzet van participatory design, een holistische ontwerpmethode die ervoor zorgt dat medewerkers maximaal invloed hebben op inrichting en gebruik. En dat alles dankzij de inzet van een bordspel.
Social media, big data, mobile: deze innovaties zijn van buzzwoorden uitgegroeid tot onderdeel van ons dagelijks leven. Werken gebeurt niet meer van 9 tot 5 op de werkvloer. We communiceren en delen met iedereen, niet alleen onze apparaten, maar ons hele leven is feitelijk 'always on'. Privacy is voor velen een hol begrip uit een ver verleden en dankzij onze 'connected minds' is kennisdeling een gegeven.
De laatste spreker op het tapijt tijdens De Beter Ondernemen Show is Bart Hufen, oprichter van BrandNewGame. Nadat hij ontslagen was en het uit was met zijn vriendin, heeft hij een boek geschreven over games. Daarna ging het snel. Hij maakt games voor het bedrijfsleven. Hufen: “Gamen is met doelstellingen werken, obstakels overkomen, besluiten nemen. Je doet praktijkervaring op, want playing is practice. En exploration is experience. Kom dan ook zo snel mogelijk met een product. Al doende kun je het aanpassen.”