Het Model Innovatie- en OrganisatieStructuur, het MIOS, omvat twaalf functies. Als die in een organisatie allemaal vervuld worden, en goed vervuld natuurlijk, blijft de organisatie levensvatbaar. De theoretische redenering die hieraan ten grondslag ligt houdt al ruim 40 jaar stand. Dat betekent dat er geen wezenlijk andere bijdragen, of logisch gezien echt andere functies, nodig zijn naast de volgende twaalf:
Het inzetten van mensen in rollen naast het werken in functies kan op twee manieren. Als eerste kan een medewerker expertise opbouwen door een groeipad. Via dit groeipad kan de medewerker in kennisniveau groeien naar het expertniveau. Indien de organisaties juist experts wendbaar wil inzetten, is het wenselijk om daarvoor een expertrol te bepalen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een afstudeeronderzoek bij de Kamer van Koophandel.
Een proces van organisatieverandering moet top down worden uitgerold, waarbij de verschillende managementlagen gedurende het proces voldoende draagvlak moeten weten te creëren. Hoe pak je dit aan? Welke fasen doorloopt de organisatie daarbij?
Onderzoek wijst uit dat 70 procent van de reorganisaties mislukt. Een van de grootste fouten is dat bedrijven zich niet houden aan een eerdere doelstelling. Dat moet en kan anders aldus Jeroen Riemeijer, voormalig HR Manager van het Mobiliteitscentrum Shell.
De servicemonteurs. De fiscalisten. De directieraad. De klantcontactmedewerkers. De afgelopen twee jaar doorliepen alle medewerkers van Ymere, niemand uitgezonderd, het ‘cultuurprogramma’ Samen in Beweging. Het doel: anders denken en werken, meer oog ontwikkelen voor de huurder en de omgeving. De resultaten zijn inmiddels zichtbaar, de klanttevredenheid neemt toe.
Verandermanagement is een vak op zich. Als u die uitdaging aangaat, staat u voor de vraag: 'hoe pak ik dat aan, hoe realiseer ik (de) verandering?' De verleiding is groot om meteen te beginnen met de meest voor de hand liggende acties.
Emotionele intelligentie staat in het bedrijfsleven nog maar mondjesmaat op het verlanglijstje. Onterecht: steeds meer organisaties moeten transformeren om te overleven. Voor die transformatie is het een onmisbare skillset. Zonder genoeg emotionele intelligentie bij alle betrokkenen is een transformatie gedoemd te mislukken, ongeacht de hoeveelheid IQ in de organisatie. En dat geldt niet alleen voor de ‘change leader’, maar ook voor alle betrokken werknemers.
Humor verbindt, opent deuren, verhoogt de productiviteit bij medewerkers en is van groot belang voor het imago van je organisatie. Toch gebruiken maar weinig werkgevers en leidinggevenden humor als een instrument om deze effecten te bereiken. Vreemd, want maak humor onderdeel van je bedrijfscultuur en je bent van succes verzekerd!
93 Procent van de bedrijven staat open voor verandering en ziet het als kans voor zijn bedrijf. Dit en meer blijkt uit een enquête van IFS meer dan 1.000 IT-beslissers in veertien landen.
Personeelsbehoud, culturele integratie, evaluatie van leidinggevenden, beloningsbeleid en talentmanagement vormen de grootste hoofdpijndossiers bij bedrijfsfusies of –overnames. Culturele integratie is vooral voor Nederlandse organisaties belangrijk, aangezien Nederland de 4e opkoper van Amerikaanse bedrijven ter wereld is. Dat blijkt uit het People Risks in M&A Transactions Report van Mercer.