Een organisatiecultuur is lastig te veranderen. De kern van een organisatiecultuur bestaat uit onbewuste en onderbewuste aannames over hoe dingen te doen en hoe dingen werken. Bovendien verleent deze cultuur stabiliteit aan het sociale systeem dat de organisatie ook voorstelt. Dit maakt een wijziging van organisatiecultuur bedreigender dan een wijziging van de structuur. Toch zijn er manieren om een organisatiecultuur te veranderen.
Design thinking kan een organisatie veel opleveren, zoals wendbaarheid en aanpasbaarheid aan de omgeving. Het betekent echter wel voor alle partijen een andere mindset: alle afdelingen doen mee, de manager wordt meer faciliterend en minder controlerend en de medewerker krijgt meer eigenaarschap, vrijheid en ruimte en de HR-afdeling wordt multidisciplinair en gaat anders rekruten.
Rijkswaterstaat is momenteel bezig met een doorontwikkeling van de manier waarop ze willen werken. Dit doen ze aan de hand van design thinking. Bij design thinking ontwikkel je samen met de eindgebruiker oplossingen die de behoeftes van die eindgebruiker vervullen. En begin je met het goed onderzoeken van de behoefte.
Een organisatieveranderingen gaat vaak gepaard met veel emoties en weerstand. Betrokkenen ondergaan zo’n verandering op verschillende manieren. Hierin worden vijf fasen onderkend, die allemaal een verschillende manier van managen behoeven. Hoe pak je dit aan?
De inrichting van organisaties verschuift steeds meer van een top-down structuur (een piramide) naar een flexibele bottom-up structuur met weinig management en veel zelfsturing (een park). Hoe verschillen deze twee typen organisaties precies van elkaar? En waar moet je aan denken voordat je jouw organisatie gaat inrichten als een park?
De verschuiving naar digitale bedrijfsmodellen vereist verandering van de kernprocessen van organisaties en de grootste hindernis daarbij zijn mensen – niet de technologie of financiële beperkingen. Hoe kunt u hier vanuit HR adequaat op inspelen? Drie aanbevelingen om u op weg te helpen.
Hoeveel verandering een mens aan kan is sterk persoonsgebonden. Toch is het niet aan te raden om vaker dan één keer per jaar een organisatieverandering te laten plaatsvinden. Waar moet u op letten wanneer u toch met organisatieverandering te maken krijgt?
Agile werken krijgt ook bij het OM vorm. Met de veranderstrategie 'OM 2020' investeert de dienst in een grotere wendbaarheid. Dit moet zowel de service aan de samenleving verbeteren, als het vermogen om in te spelen op de actualiteit en de veranderlijke politieke agenda.
Het grootste probleem van veel organisaties is dat hun businessplannen niet slagen. Organisaties waarbij de plannen wel slagen maken allen duidelijk onderscheid tussen de dagelijkse processen en veranderprocessen.
In de waan van de dag zullen sommige CEO’s en managers niet merken hoe het ervoor staat met de medewerkers. Maar plotseling, als er zoveel ingehouden wordt en de werkdruk torenhoog is, zullen ze het merken als een vulkaan die tot uitbarsting komt. Hoe kun je dit voor zijn? Gewoon elkaar kennen en daardoor talenten op waarde schatten en teamspirit creëren.