Kuchschermen, social distancing en een stevige dosis goede moed vormen de eerste stappen voor de terugkeer naar kantoor in coronatijd. Maar al snel volgen ook allerlei praktische en HR-gerelateerde vragen. Elly Vriends, HR- en Facility Manager bij SD Worx, deelt daarom 5 vragen en de antwoorden.
Tijdens de lockdown lieten de meeste medewerkers totaal ander gedrag zien dan normaal onder hoge druk of in een crisis. Ze pakten de aspecten van het werk die ze normaal gesproken ‘verwerpen’ nu juist positief op. Ze krijgen daardoor meer focus en worden productiever.
De thuiswerkervaring van de afgelopen maanden is 85% van de professionals zo goed bevallen dat ze dit ook na de coronacrisis graag regelmatiger willen blijven doen. Toch is thuiswerken niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Een deel van de werknemers is niet tevreden over hun werkplek aan huis, en verwacht dan ook van hun werkgever dat zij investeren in het opzetten van een ergonomisch verantwoorde thuiswerkomgeving.
Reiskosten- en onkostenvergoedingen voor thuiswerken, andere werktijden, functiewijzigingen, vakantie en verlof, loonoffers? Covid-19 heeft grote impact op de arbeidsvoorwaarden van werknemers. En dit roept veel vragen op bij HR-professionals die zich bezighouden met arbeidsvoorwaarden. Om daaraan tegemoet te komen organiseert HR Academy op 8 september een online congres.
Veel organisaties worstelen er momenteel mee: hoeveel dagen per week zijn medewerkers weer welkom op kantoor? Maximaal twee dagen per week, zo klinkt vanuit een rondgang langs ABN AMRO en KPMG.
Corona heeft voor veel organisaties tot een volledig andere manier van werken geleid. Hierdoor wordt het nog belangrijker dan voorheen om extra focus te leggen op het toekomstbestendig maken remote-werkplekken en het bijbehorende kantoor. De terugkeer naar kantoor zal gepaard gaan met een hybride aanpak: een combinatie van de voornaamste voordelen van thuiswerken en werken op kantoor.
Op basis van historische trends, actueel onderzoek en inzichten van kantoorhuurders blijkt dat het fysieke kantoor belangrijk blijft voor medewerkers. Kantoren faciliteren innovatie en samenwerking, en zijn uiteindelijk ook gunstig voor de gezondheid, het welzijn en de productiviteit van werknemers.
De eerste negentig dagen van het dienstverband zijn cruciaal in de vraag of een nieuwe medewerker gaat landen in de organisatie. Veel mensen die vanaf half maart aan een nieuwe baan zijn begonnen kennen hun collega’s alleen van het laptopscherm. Soms zijn ze zelfs nog nooit op hun nieuwe officiële werkplek geweest. Toch maakt de coronacrisis het afbreukrisico van de onboardingfase niet per definitie groter.
De aanvraagperiode voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA) wordt verlengd tot en met zondag 26 juli. Flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona krijgen daarmee twee weken langer de tijd om bij UWV een aanvraag te doen voor financiële tegemoetkoming. Het aantal aanvragen staat nu op bijna 19.000. De verwachting is dat meer mensen van de regeling gebruik zouden kunnen maken.
Organisaties staan aan begin van een grote uitdaging. De afgelopen maanden hebben zij ervaren hoe hun medewerkers en managers omgaan met een globale crisis. De focus was overleven. Maar de volgende fase breekt aan: herontwerpen en groeien. Of worden we toch nog opgeschrikt door een tweede coronagolf? In elk van die scenario’s speelt de data-gedreven en mensgerichte werkgever een hoofdrol. Want die zal in staat zijn iedere medewerker een gezonde en motiverende (thuis)werksfeer te bieden die nodig is om weer te floreren.