Het nettoloon van Nederlanders met een modaal of lager inkomen gaat er maximaal 13,50 euro op vooruit in 2012. De hogere inkomens vanaf 3.315 bruto per maand moeten daarentegen inleveren. Wie tot nu toe gebruik maakte van spaarloon, ziet de impact van de afschaffing ook op de salarisstrook terug.
Als u werknemers, die binnen de Europese Economische Ruimte (EER) hun domicilie hebben, voor u wilt laten werken, hebt u voor hen geen tewerkstellingsvergunning (twv) nodig, behalve als het werknemers van een aantal in 2007 tot de EU toegetreden lidstaten betreft. In verband met de dreigende recessie en de oplopende werkloosheid worden tot 1 januari 2014 geen twv’s voor Roemenen en Bulgaren meer afgegeven.
Van de circa 130.000 werkneemsters, die jaarlijks met zwangerschaps- en bevallingsverlof gaan, lopen de werkneemsters die zowel lichamelijke als mentale arbeid verrichten, een groter risico op verzuim na het bevallingsverlof, dan werkneemsters, die alleen een fysiek of alleen een mentaal belastende functie hebben. Vrouwen met een actief oplossend vermogen (actieve coping) tonen opmerkelijk minder kans op verzuim na het verlof.
De arbeidskorting voor 57-plussers vervalt op 1 januari 2012, waardoor het nettoloon voor die groep Nederlandse werknemers achteruit gaat.
Het Nederlandse MKB investeerde in 2011 voor 1,8 miljard euro in de samenleving. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2010. Ongeveer de helft van de MKB-bedrijven steunt een of meer maatschappelijke organisaties. Dit doen zij voornamelijk door de vrijwillige inzet van medewerkers en het geven van geld. Het gaat vaak om bedragen tot 5.000 euro. Vrijwel alle bedrijven die aan MBO doen, verwachten dat hun inzet de komende twee jaar gelijk blijft of zelfs stijgt.
HRpraktijk viert zijn eerste lustrum! Een mooi moment om te kijken wat er de afgelopen vijf jaar is gepasseerd in HR-land. Van e-HRM tot talentmanagement, van eigenrisicodrager tot werkkostenregeling en van krediet- tot eurocrisis. Wat is er IN en UIT in HRM?
Als een werkgever een contractontbinding indient voor een langdurig zieke werkneemster, beroept zij zich op het bijzondere opzegverbod wegens chronische ziekte uit de Wet Gelijke behandeling.
Een werkgever stelt zich op het standpunt dat zijn werknemer onvoldoende functioneert en ontheft hem uit zijn functie van slijter. Tegelijkertijd benoemt hij de werknemer in de lagere functie van 1e verkoopmedewerker, inclusief salarisafbouw. De werknemer is het hier niet mee eens en vindt dat de beslissing niet kan worden gerechtvaardigd door de feiten. Hij vordert terugkeer in zijn functie van slijter en betaling van het bijpassende loon.
De ondernemingsraad van de afdeling Publiekszaken heeft in januari 2010 ingestemd met de invoering van een klantvolgsysteem in de stadswinkels. In juli 2010 is de ondernemingsraad gevraagd in te stemmen met de invoering van ‘operationele sturing’. De tool is een uitbreiding van het klantvolgsysteem. De OR stemt niet in met de invoering, aangezien zij de evaluaties willen afwachten van het klantvolgsyseem. Publiekszaken acht het niet wenselijk de evaluaties af te wachten. Nu het advies van de bedrijfscommissie niet tot een oplossing leidt, verzoekt Publiekszaken de kantonrechter om vervangende toestemming.
De wetgever heeft een grens getrokken voor de op de werkgever drukkende zorg voor de re-integratie en de loondoorbetaling bij (in beginsel) 104 weken.