Het Nederlandse pensioenstelsel gaat op de schop. Hoewel nog niet alle plannen tot achter de puntkomma bekend zijn, is al wel duidelijk dat je als werkgever binnenkort in actie moet komen. We zetten de belangrijkste gevolgen en opties voor je op een rij.
Veel bedrijven en sectoren hebben afspraken gemaakt om de thuiswerkkosten te vergoeden, gefinancierd uit de vrije ruimte van de Werkkostenregeling. Er ligt nu echter een wetsvoorstel gerichte vrijstelling loonbelasting voor het vergoeden van de thuiswerkkosten. Dit blijkt uit het het overzicht van wetsvoorstellen in het pakket Belastingplan 2022 dat staatssecretaris Vijlbrief van Financiën heeft gepubliceerd zo meldt de AWVN.
FNV-leden zijn afgelopen jaar (veel) positiever gaan denken over thuiswerken. Dat blijkt uit onderzoek van de bond waar 5.300 mensen uit de financiële sector, de zakelijke dienstverlening en (gemeentelijke) overheden aan deelnamen. Slechts 10% wil helemaal terug naar kantoor, 20% wil alleen nog maar thuiswerken en 70% wil afwisseling tussen werken thuis en op kantoor.
Nog even en we kunnen weer terug naar kantoor. Voor sommigen een heerlijk vooruitzicht terwijl anderen er juist tegenop zien. Als organisatie moet je ook hier rekening mee houden. Maar hoe pak je dat aan? Een vraag waar veel bedrijven nu met de aankomende versoepelingen mee bezig zijn. Wat kun je verwachten van hybride werken en hoe ga je hier in praktijk mee om? Wat kun je als leidinggevende bijdragen om dit proces in goede banen te leiden?
Het rapport Programma van Eisen (PvE) Gezonde Kantoren, ontwikkeld door Binnenklimaat Nederland, Platform Duurzame Huisvesting, RVO en TVVL, geeft gebouweigenaren handvaten om een gezond, comfortabel en productiviteit-bevorderend binnenklimaat te waarborgen. De geüpdatete versie is inmiddels te downloaden.
Hoera, het thuiswerkadvies is komen te vervallen. We mogen weer naar kantoor. Althans voor de helft van de werkweek. Grote werkgevers zijn echter nog terughoudend zo blijkt uit een rondgang van BNR. Ze gebruiken de zomer om te experimenteren.
Doordat veel bedrijven zich het afgelopen jaar in crisisstand bevonden, was er weinig tijd en aandacht voor een effectieve personeelsstrategie. De coronapandemie heeft niet alleen gezorgd voor lagere productiviteit, ook is bijna de helft van de werknemers van plan om de komende tijd van baan te veranderen.
Gezonde en veilige arbeidsomstandigheden voor alle medewerkers zijn geen vanzelfsprekendheid. Daarom is een actuele Risico-Inventarisatie & -Evaluatie ook zo belangrijk: die brengt de risico’s van iedere functie helder in beeld en vormt daarmee een goede basis voor je arbobeleid. Elke organisatie moet een RI&E met bijbehorend plan van aanpak hebben. En up-to-date houden. Hoe doe je dat en wat zijn daarvoor de natuurlijke momenten?
Het thuiswerkadvies vervalt. De 1,5 maatregel niet, dus kunnen we niet met z’n allen direct naar kantoor. Hoe kun je dan het beste gemengd vergaderen met enkele collega’s thuis en enkelen op kantoor?
Bijna de helft van de Nederlanders (45%) doet minstens 6 uur per werkdag beeldschermwerk. Van de mensen die thuiswerken tijdens COVID-19 zit zelfs 89% langer dan 6 uur per dag achter een beeldscherm. Van deze thuiswerkers neemt slechts 36% regelmatig een (korte) pauze. Dit en meer blijkt uit de factsheet Beeldschermwerk van TNO zo bericht Arboportaal.