Een meerderheid van de leden van FNV Finance en CNV Vakmensen heeft ingestemd met het eindbod van Achmea voor een nieuwe tweejarige cao. Daarmee is de nieuwe cao een feit. De leden van De Unie hebben niet ingestemd met het eindbod. Achmea legde het eindbod eind december voor aan de drie vakorganisaties. Afgelopen vrijdag sloot de stemmingsperiode. De nieuwe cao geldt voor circa 12.000 medewerkers en heeft een looptijd van 1 december 2021 tot 1 december 2023. Vernieuwende onderdelen van de cao zijn een eenmalig klimaatbudget voor alle medewerkers en een onbeperkt opleidingsbudget.
Op 1 januari 2023 moeten kantoren in Nederland energielabel C of hoger hebben. Met nog minder dan een jaar te gaan, voldoet 43% van de 60 miljoen vierkante meter kantoorruimte hier nog niet aan. Deze verplichting voerde de overheid in 2016 in. De eigenaren van deze kantoren riskeren nu een boete of zelfs een sluiting. Om dit vergroeningsdoel te halen, moeten vastgoedeigenaren snel in actie komen. 'Het simpelweg aanvragen van een label is voor een derde van de achterblijvers al voldoende'
Vandaag is het Blue Monday. En ook nog een (gedeelde) lockdown. Dit stelt werkgevers voor een behoorlijke uitdaging om hun medewerkers gemotiveerd en blij te houden. Want fysieke ontmoetingen zijn juist cruciaal zo blijkt uit diverse ondezoeken. Je collega’s face-to-face zien zorgt voor een betere onderlinge band en vermindert het gevoel van sociale isolatie. Effectory deed daarom onderzoek naar de behoeften die medewerkers hebben om zich te kunnen ontspannen in deze uitdagende tijd, zodat het Blue Monday-virus geen vat krijgt op je medewerkers.
De vaste reiskostenvergoeding wordt in veel cao’s omgevormd naar een variabele reiskostenvergoeding. Werknemers ontvangen alleen nog een reiskostenvergoeding voor daadwerkelijke reizen. AWVN ziet in 22 cao-akkoorden deze aanpassing aan de vaste reiskostenvergoeding. Verder ziet de werkgeversvereniging dat sociale partners de kans om de reiskostenvergoeding aan te passen ook gebruiken om deze te verduurzamen.
Er zijn twee dingen waar de nieuwe generatie gek op is: TikTok en ontslag nemen. Als het even kan, voeren ze die hobby’s zelfs tegelijkertijd uit. QuitTok, heet dat dan. Die nieuwe trend moeten we uitleggen.
Hoewel de coronacrisis heeft gezorgd voor een enorme druk op het mentale en fysieke welzijn van mensen, hebben nog niet veel bedrijven hun personeelsaanpak daarop aangepast. Slechts 14 procent van de HR-beslissers is van mening dat initiatieven op het gebied van de mentale gezondheid en het welzijn van werknemers de komende 12 maanden een topprioriteit heeft voor HR. Slechts 12% zegt dat initiatieven rond de bedrijfscultuur prioriteit hebben.
Als het aan het kabinet ligt moeten grote werkgevers de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer en zakenreizen van werknemers gaan bijhouden. Dit om de klimaatdoelen te halen. Werkgevers vrezen voor extra lastendruk zo bericht Het FD.
Uit het Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021 van VFM blijkt dat 1 op de 3 facilitaire aanbieders een Duurzaamheidsmanager of -afdeling heeft. Een relatief nieuwe functie. Wat houdt de functie van Duurzaamheidsmanager in en hoe ziet een dag eruit? Naar aanleiding van het 'Facilitair Duurzaamheidsonderzoek 2021' ging VFM in gesprek over duurzaamheid met enkele facilitaire aanbieders. In dit interview geeft Marloes van der Have, Manager Corporate Social Responsibility bij Sodexo, een inkijkje in haar functie.
Werkgevers worden dit jaar geconfronteerd met een nieuwe variabele voor de werkgeverslasten. Een gedifferentieerde premieberekening voor de Werkhervattingskas (Whk) en Werkloosheidwet (WW) bestonden al, maar vanaf nu wordt ook voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) onderscheid gemaakt. Hoewel het door de toenemende premiedifferentiatie steeds lastiger wordt om algemene berekeningen te maken, staat het vast dat kleine werkgevers (totale loonsom tot 882.500 euro) in ieder geval profiteren van een lastenverlichting.