Een van de bekendste manieren om te komen tot een zo flexibel mogelijk personeelsbestand, is het inlenen van tijdelijke arbeidskrachten via een uitzend- of detacheringsbureau. Zowel bij uitzending als bij detachering is sprake van het ter beschikking stellen van arbeidskrachten aan derden tegen een bepaalde vergoeding. Beiden voorzien in de behoefte van de arbeidsmarkt aan flexibiliteit van arbeid. Wanneer kies je voor uitzending en wanneer voor detachering?
Werknemers werken het liefst 25 tot 28 uur, zo blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Dat is minder dan het aantal uren dat ze nu werken. Welke rechten en plichten hebben werknemers en werkgevers volgens de Wet Aanpassing Arbeidsduur (WAA)?
Dé modekreet onder Amerikaanse HR-managers is nog altijd engagement ofwel ‘werknemersbetrokkenheid’. En managers roepen te pas en te onpas dat de medewerkers het belangrijkste kapitaal zijn. Maar als dat ‘kapitaal’ niet betrokken is, zie je dat zonder meer terug in tegenvallende resultaten. En dat is te voorkomen.
Hoe aardig het voor medewerkers ook is om een fooi te ontvangen, voor u brengt het een hoop administratieve lasten met zich mee. Fooien en ander loon dat werknemers van een derde partij ontvangen, kunnen tot het fiscale loon behoren met alle gevolgen van dien.
De recessie slaat in sommige sectoren ongekend hard toe. Bedrijven die goed hebben nagedacht over flexibilisering van arbeidscontracten zijn over het algemeen beter in staat die klappen op te vangen. Zij zijn immers in staat in te krimpen. Welke mogelijkheden tot flexibilisering van arbeid zijn er en hoe beslist u voor welke contractvorm u kiest?
Met ingang van 2007 is de herziening van de Arbowet een feit. Het doel? De veiligheid en de gezondheid op de werkvloer verbeteren. Werkgevers en werknemers krijgen hierin meer verantwoordelijkheid.
Als een werkgever aan zijn werknemers een korting verleent bij de aankoop van goederen of diensten uit het eigen bedrijf, hoeft u deze korting niet tot het loon te rekenen. Tenminste, als aan de voorwaarden wordt voldaan. Welke mogelijkheden en valkuilen er zijn, leest u in dit artikel.
Maakt u al gebruik van een cafetariasysteem? Zet u dit systeem bijvoorbeeld al in bij de werving van personeel om er potentiële werknemers mee aan te trekken en te behouden? Het aantrekkelijke van een cafetariastelsel is dat de werknemer aan de werkgever periodiek kan aangeven op welke wijze en in welke vorm hij zijn arbeidsbeloning wil ontvangen. De diverse keuzemogelijkheden doen zich dan voor in de vorm van geld, extra vrije tijd, verstrekkingen in natura of kostenvergoedingen. Deze vormen kunnen dan onderling worden geruild.
Coaching is dé manier om medewerkers aan uw organisatie te binden. Werknemers willen namelijk tegenwoordig BOF-en.
Employee Self Service (ESS), oftewel: de werknemer doet het zelf. Niet langer holt hij om de haverklap naar de HR-afdeling om zijn verlof te regelen of zich beter te melden. En de HR-afdeling op haar beurt kan hierdoor inhoudelijk uitdagender werk doen, dat beter past bij haar taakomschrijving. Is deze vorm van e-HRM inderdaad zo zaligmakend?