Volledige arbeidsongeschikte werknemers komen óf in aanmerking voor een IVA-uitkering, óf een WGA-uitkering. De IVA is voor werknemers die duurzaam arbeidsongeschikt zijn. Wie niet duurzaam arbeidsongeschikt is, ontvangt een WGA-uitkering. Het UWV bepaalt voor welke uitkering uw (ex-)werknemer in aanmerking komt. Het is voor u als werkgever van groot belang om na te (laten) gaan of deze beschikking wel terecht is, want de criteria die het UWV hiervoor hanteert zijn erg onduidelijk. Een WGA-toekenning betekent voor de werkgever zeer hoge kosten, terwijl een IVA-toekenning uw onderneming niets kost.
Op 1 juni 2013 is de Wet MoMi in werking getreden. De Wet MoMi ziet op de herziening van het reguliere vreemdelingenbeleid. Het komt erop neer dat degene die belang heeft bij de overkomst van de vreemdeling naar Nederland (de referent) een zelfstandige positie krijgt met meer verantwoordelijkheid, met rechten (verblijfsaanvragen indienen) en plichten (informatieplicht, administratie- en bewaarplicht, zorgplicht).
De teams van EW Facility Services werkzaam bij Crowne Plaza Amsterdam - Schiphol en Rabobank Zeist zijn dit jaar winnaar van de ‘EW Service Award’. Een jaarlijkse onderscheiding waarbij de facilitair dienstverlener op zoek gaat naar de best presterende teams binnen haar organisatie, respectievelijk in de categorieën Hotels en Kantoren, Zorg & Leisure. Kritisch blijven op de eigen dienstverlening, maar ook het creëren van betrokkenheid en het ‘in the picture’ zetten van haar medewerkers zijn voor EW Facility Services belangrijke facetten binnen deze onderscheiding.
Twee op de drie werknemers staat open voor een jaarlijkse gezondheidscheck. Op dit moment krijgt twintig procent van de werknemers al een dergelijke check door hun werkgever aangeboden. De helft van de werknemers staat open voor een jaarlijks inzetbaarheidsgesprek, waarbij wordt bepaald of je nog voldoende fit bent om je huidige werk te kunnen doen. Dit blijkt uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waarvan minister Asscher de resultaten bekend heeft gemaakt tijdens een werkbezoek aan KLM. Hij laat zich daar informeren over mobiliteit en scholing van werknemers.
Voor elke korte oproep heeft de oproepkracht voortaan recht op drie uur loon. De hoogste rechter heeft een streep gehaald door vergaande flexibilisering met korte oproepen.
Partijen twisten over de uitleg van het begrip bedrijfsvestiging in het kader van afspiegeling. Aangezien de afzonderlijke asfaltploegen zich niet als zelfstandige eenheid presenteren en er geen intern organisatorisch verband is binnen de afzonderlijke asfaltploegen, geldt de landelijke organisatie als bedrijfsvestiging waarbinnen moet worden afgespiegeld.
Een verkoper is voor 25 uur per week in dienst bij de Keukenkampioen wanneer hij arbeidsongeschikt raakt wegens nekklachten. De bedrijfsarts oordeelt dat de werknemer 2 tot 3 uur per dag passende werkzaamheden kan verrichten. De werknemer geeft hier gehoor aan en werkt 2,5 uur per dag. Wanneer de Keukenkampioen ontdekt dat de werknemer daarnaast echter ook werkzaamheden verricht voor het bedrijf van zijn schoonvader, wordt de werknemer op staande voet ontslagen. De werknemer verzet zich hiertegen en vordert in kort geding wedertewerkstelling en loondoorbetaling.
Een werkgever die zich bezig houdt met het verkopen van auto’s en motoren heeft een oud werknemer gedagvaard voor de kantonrechter omdat deze werknemer de boekhouding zou hebben gemanipuleerd.
Onderzoek van Direction Europe onder 305 werknemers uit profit en non-profit organisaties toont aan dat gemiddeld 14,9 procent van het personeel bestaat uit niet-presteerders. In heel Nederland betekent dit op 7.705.000 werknemers (bron: CBS, 1e kwartaal 2013) dat ruim één miljoen werknemers ondermaats presteren. Muriel Schrikkema, programmadirecteur binnen Direction, ziet dat veel managers en medewerkers moeite hebben met verandering van werk, toenemende werkdruk en de daarbij benodigde flexibiliteit.
Een groot deel van de bedrijfsstrategie wordt niet uitgevoerd door gebrekkige implementatie. Er is te weinig afstemming tussen senior en middenmanagement en het ontbreekt aan zicht op de stappen die nodig zijn om strategische plannen succesvol door te voeren. Dat zijn de eerste resultaten uit The Strategy Execution Barometer waaraan meer dan 1400 organisaties in 36 landen en 29 sectoren hebben meegedaan.