De fiscale aftrekpost voor scholing blijft bestaan. Dat heeft minister Jet Bussemaker van OCW aan de Tweede Kamer laten weten.
Een derde van de werkzoekenden geeft aan dat arbeidsvoorwaarden en extra’s tot de belangrijkste overwegingen behoren bij het accepteren van een baan en dit is de progressieve HR-afdelingen van Nederland niet ontgaan. De strijd om talent maakt dat werkgevers steeds creatiever worden in het samenstellen van secundaire arbeidsvoorwaarden. Gratis massages? Een bedrijfsboot tot je beschikking? Bootcamps? Of selecteer je liever je eigen arbeidsvoorwaarden ‘a la carte’?
Mag een werkgever een werknemer ontslaan op staande voet via WhatsApp? Ja, oordeelde een rechter. Volgens de rechter wordt daarmee aan de eis van onverwijlde opzegging bij ontslag op staande voet voldaan. De werknemer in kwestie bevestigt het WhatsAppbericht ontvangen te hebben, maar geeft aan geen opzegging per aangetekende of gewone post ontvangen te hebben.
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat payrollbedrijven wettelijk gezien uitzendbureaus zijn. Daarmee vallen payrollbedrijven en detacheerders ook onder de soepele flexregels van uitzendbureaus.
Ambtenaren genieten voortaan niet langer de speciale status. De Eerste Kamer stemde in met de wet van D66 en CDA waarin ambtenaren dezelfde arbeidsovereenkomst krijgen en een soortgelijke ontslagbescherming als werknemers in het bedrijfsleven.
Mkb’ers vinden het moeilijk om geschikt personeel te vinden. Een van de grootste uitdagingen is daarbij het vinden van werknemers met de beste kwalificaties: 43 procent van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven heeft hier moeite mee zo blijkt uit recent onderzoek van vacaturesite Indeed, uitgevoerd door onderzoeksbureau TeamVier. Daar komt nog eens bij dat veel bedrijven het moeilijk vinden om goede vacatureteksten te schrijven.
Een werkgever mag een werknemer op zijn loon korten omdat de laatste tijdens werktijd whatsappjes naar zijn geliefden heeft verstuurd. De rechter in Tilburg heeft dit onlangs bepaald. Dat gaat te ver, aldus juridisch dienstverlener Pascal Besselink op BNR Nieuwsradio.
Groei realiseren door de klant als uitgangspunt te nemen, dat kost geld. Het is dus belangrijk aandacht voor klanten terug te verdienen, of te vatten in een kpi. Maar hoe doe je dat? Samen met de Hotelschool Den Haag onderzocht Femke Lans, Oprichter van Dear Customer, het. Wat bleek: acht factoren maken dat mensen loyaal zijn aan een merk, ergens vaker terugkomen, er meer geld uitgeven en hun ervaring delen met vrienden en familie.
Onprofessionele benchmarking schroeft topbeloning onnodig op. CEO’s vinden de niet-financiële aspecten van hun baan veel belangrijker dan hun financiële beloning. Ze worden vooral gedreven door ambitie en niet-financiële factoren, zoals de uitdaging die de baan met zich meebrengt, het gevoel vooruitgang te boeken en de trots om voor de organisatie te werken.
Business Process Outsourcer (BPO) Webhelp heeft de benoeming aangekondigd van Christine Scheffler als Chief Human Resources Officer.