73 procent van de Nederlandse werkgevers laat beschikbare sociale verzekeringsregelingen (SV-regelingen) intern onbesproken, blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson. De overheid verstrekt tal van korting- en subsidieregelingen om werkgevers te stimuleren specifieke categorieën werknemers in dienst te nemen en te houden. Echter hebben werkgevers een gebrek aan kennis om deze regelingen effectief in te zetten.
Het moet makkelijker worden om werknemers te ontslaan en de AOW-leeftijd mag omhoog. Dat zegt het merendeel van 3.000 ondernemers die het Ondernemerskieskompas van BNR en MKB-Nederland hebben ingevuld.
Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf willen niets liever dan mensen in vaste dienst nemen, maar dan moeten wel de regels bij ziekte en voor ontslag worden aangepakt. Dat zegt MKB-Nederland-voorzitter Michaël van Straalen donderdag in De Telegraaf. ‘Alleen zo kan de doorgeschoten flexibilisering op de arbeidsmarkt worden aangepakt.’
Nederlanders zijn de gelukkigste Europeanen op de werkvloer. Ruim driekwart van de Nederlandse werknemers (76%) is tevreden over zijn werk. Het optimisme komt voort uit de mogelijkheden om thuis te werken, de goede werk-privé balans en fijne relaties met collega’s. Ook ervaren relatief weinig Nederlanders stress. Polen is de runner up als het gaat om tevreden werknemers (74%), gevolgd door Zwitserland (73%). Italië beschikt over de minst tevreden werknemers van Europa.
Inspirerend leiderschap staat bij een groeiend aantal directeuren bovenaan het prioriteitenlijstje, zo wijst een grootschalig onderzoek uit van Business Leaders, een netwerkclub voor CEO's.
Medewerkers kunnen in hoge mate bijdragen aan de employer branding van hun werkgever. Dit wordt ook wel 'employee advocacy' genoemd, het gedachtegoed waarbij medewerkers worden geactiveerd om samen de boodschap van het werkgeversmerk te verspreiden. Hoe pakt u dit aan? 5 tips
Om geluk op de werkvloer te bevorderen werd de afgelopen jaren in Nederland, naar Amerikaans voorbeeld, de Chief Happiness Officer (CHO) geïntroduceerd. Mooie titel, maar wat wordt er van een CHO verwacht? En in hoeverre werven organisaties CHO's?
Er wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van coachende en communicatieve vaardigheden van medewerkers. E-Learning en Blended Learning zijn inmiddels een marktstandaard geworden: 60% van de werknemers heeft er al ervaring mee. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het HRD Trends 2017 onderzoek van NIDAP en Springest onder 3940 werknemers in Nederland.
De inzet van technologie is de belangrijkste facilitaire trend, zo blijkt uit het FMN Marktonderzoek uitgevoerd door Twynstra Gudde. Maar waar hebben we het dan over? En hoe kunt u vanuit FM hierop anticiperen?
De millennials, de generatie ruwweg geboren tussen 1980 en 2000, bevolken in toenemende mate de werkvloer. En dat merkt ook HR. Deze groep werknemers stelt andere eisen aan werk en arbeidsvoorwaarden dan oudere generaties. Hoe kunt u hierop inspelen?