Iemand die gefrustreerd is over een moeilijke brief, een klant die baalt omdat een betaling langer op zich liet wachten dan verwacht, iemand die zich boos afvraagt waarom ze voor de zoveelste keer stukken moet aanleveren. Stuk voor stuk ‘een uiting van ongenoegen die gepaard gaat met emotie’, de definitie van een klacht die ABN AMRO gebruikt. Het is aan de medewerkers van de bank om ook deze klanten met een klacht een tevreden gevoel te geven over het contact, wat resulteert in een positieve NPS. In een intensief trainingsprogramma leren de klantcontactmedewerkers hoe je dat doet.
Hoe ontwikkel je een nieuw gebouw dat de transitie van een meer traditionele naar een moderne, hybride blik op werken optimaal ondersteunt? Michiel Verlaak (NVM) en Alexandra Meeuwisse (HEVO) delen hun praktijkervaring: 'De workshops en de communicatie met de medewerkers spelen een belangrijke rol.'
Hoe zorg je in een zorgomgeving voor vitale werknemers? Eén van de kernpunten bij GGZ Delfland is persoonlijke aandacht, vertelt Bauke Oudshoorn: “In coronatijd merk je extra goed hoe belangrijk de sociale contacten zijn die mensen uit hun werk halen, juist vanwege de zwaarte van het beroep.”
Elkaar echte en oprechte feedback geven blijkt vaak in de praktijk heel spannend te zijn, laat staan als het over je manager gaat. Stefaan Rodts, CEO PKF Wallast: “Dankzij de frequente ‘Upward Feedback’ hebben we een mechanisme om dit gesprek op gang te brengen om elkaar te helpen nog beter te worden.”
Bij Albert Heijn werken 1.900 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het creëren van een inclusieve werkomgeving is een samenspel van verschillende activiteiten, van buddyprogramma’s en e-Learnings, tot optimaal benutten van subsidiemogelijkheden, legt Simone Jansen uit: 'Het lijkt dan over subsidies en geld te gaan, maar uiteindelijk gaat het om die inclusiviteit. Doordat we zorgen dat het geld terechtkomt waar het hoort kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat mensen op hun eigen niveau kunnen werken.'
Corona heeft de Gemeente Utrechtse Heuvelrug een duwtje in de rug gegeven en ervoor gezorgd dat er forse stappen naar een andere manier van werken zijn gezet. HR business partner van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug, Walter Poppeliers, en adviseur Huisvesting, vastgoed en FM Bas Drijfhout van TwynstraGudde vertelden in hun keynote tijdens het online congres Hybride werken van HR Academy hoe de gemeente de bricks en de bytes - de werkomgeving en de digitale hulpmiddelen – opnieuw vorm aan het geven is. Om vervolgens intensief aan de slag te gaan met de zachte kant van het veranderingsproces: het gedrag op de werkvloer en een HR-beleid dat aansluit op anders werken.
Teleperformance beschikt over een zeer pluriform personeelsbestand, van studenten en herintreders tot mensen die langdurig in dienst zijn. Hoe zorg je voor vitale werknemers als je zoveel verschillende doelgroepen moet bedienen?
Het Leger des Heils heeft een eigen re-integratietak. Bedrijven moeten niet alleen uit liefdadigheid de samenwerking zoeken, benadrukken Mirjam van den Hoek en Jaco de Groot: “Het moet wel een winwin-situatie zijn. Je moet er als werkgever zelf ook wat aan hebben.”
Voordat een werknemer aanspraak kan maken op een WIA-uitkering geldt een wachttijd van 104 weken. Dit betekent dat – in de meeste gevallen – na twee jaar arbeidsongeschiktheid recht op een WIA-uitkering ontstaat. Er zijn situaties denkbaar waarin de periode tussen de eerste ziektedag en de toekenning van een WIA-uitkering langer dan twee jaar is.
Hoe kun je als werkgever in de zorg voorkomen dat de tekorten op de arbeidsmarkt je organisatie in de problemen brengen? Zorggroep Ter Weel zoekt naar ‘slimme’ effectieve oplossingen, onder meer rondom opleidingstrajecten en duurzame inzetbaarheid. De aanpak heeft succes.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling