De customer journey kennen we allemaal. Wat dat betreft valt er nog veel te leren van de marketeers. Kijk op dezelfde manier naar je medewerkers als een organisatie naar haar klanten: de employee journey in 4 fasen.
Puinruimen, verbeterproces regisseren en een veranderaanpak bepalen en uitvoeren. De vier stappen om uit een vertrouwenscrisis te raken of een gebrek aan vertrouwen op te heffen.
Goed ingewerkte medewerkers blijven langer, zijn meer betrokken en zijn bovendien productiever. 6 dingen die je vanaf vandaag kunt veranderen in je inwerkprogramma zodat je al voor dag één een grotere betrokkenheid creëert.
HR Analytics en 'data driven' HR zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in uw werkveld. Zelf geef ik er de voorkeur om aan 'data driven' niet te vertalen als data-gestuurd HR waarbij de data het HR-beleid bepalen, maar om juist de HR-professional in haar of zijn kracht te zetten door gebruik te maken van HR-gerelateerde data.
Werkgevers vinden 104 weken loon doorbetalen bij ziekte lang. Een groter schrikbeeld is de mogelijke start van nóg een nieuwe periode van 104 weken loondoorbetaling. Dat kan als de zieke werknemer langer dan vier weken zijn eigen of nieuw bedongen werk heeft verricht en wéér ziek wordt. Dit overkwam een schoonmaakbedrijf. Hoe was de zaak en wat daarvan te leren?
De roep van werkgevers om medewerkers die proactief, creatief, ondernemend en resultaatgericht zijn, wordt alsmaar groter. Het doet een beroep op de houding- en het gedragsaspect van de individuele medewerker. 7 vragen die medewerkers zich daarbij moeten stellen.
De discussie over ons pensioenstelsel gaat met name over de vervanging van het Nederlandse pensioenstelsel. Belangrijk, maar het duurt nog wel even voordat daar zichtbare resultaten uit komen. Waar het minder over gaat en waar wel snel winst valt te behalen, is de manier van communiceren over alle veranderingen van de afgelopen tijd. Dat moet echt anders. Werknemers hebben al veel te kiezen. Juist nu zou de focus moeten liggen op een andere manier van communiceren: 'helpende communicatie'.
Harm Hilgevoord, trainer bij IMK Opleidingen: In de tijd dat Pim begon met leidinggeven, had hij het idee dat hij uitstekend kon delegeren. Naar sommige medewerkers had Pim bijna geen omkijken meer; die werkten volledig zelfstandig. Bij andere medewerkers had delegeren geen zin. Zij bleven steeds dezelfde fouten maken. Steeds opnieuw gaf hij die fouten dan terug, maar er verbeterde niets. Hij werd er moedeloos van.
Wanneer ik aan willekeurige medewerkers in een bedrijf zou vragen hoe zij kunnen bijdragen aan het verbeteren van de EBITDA (netto winst voor afschrijving en belastingen) van hun bedrijf, zouden ze daartoe in staat zijn? Wanneer een medewerker deze vraag aan jou als HR professional zou stellen, weet jij het antwoord? Denk je dat deze medewerkers trots zijn op de EBITDA van hun bedrijf?
In 2015 heeft de ontslagvergoeding op basis van de kantonrechtersformule plaatsgemaakt voor de transitievergoeding. Dit betekende lagere ontslagvergoedingen. De transitievergoeding wordt berekend aan de hand van de lengte van het dienstverband en het maximum bedraagt €77.000,- of een jaarsalaris. Daarnaast kan een billijke vergoeding worden toegekend. De billijke vergoeding kan worden toegekend bij verwijtbaar handelen door de werkgever. Door een uitspraak van de Hoge Raad spelen persoonlijke omstandigheden in bepaalde gevallen weer een grotere rol.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling