Steeds meer willen we organiseren op een manier die bijdraagt aan gelukkige klanten, gelukkige werknemers en gelukkige organisaties. Minder hiërarchie, meer zelforganisatie door teams. Terug naar de bedoeling van de organisatie. De aandacht voor zelforganisatie groeit ongekend snel in de zorg, het onderwijs en in het bedrijfsleven.
Zowel werkgevers (grotere bedrijven) als ondernemers (kleinere bedrijven) zoeken naar de meest effectieve beloningsinstrumenten die passen bij hun bedrijf en de business strategie. Zeker in de huidige arbeidsmarkt realiseren werkgevers dat ze in veel gevallen iets extra’s moeten bieden om die talentvolle, schaarse en impactvolle werknemers (toppers) aan zich te binden. Steeds vaker zien we dat ook grotere bedrijven een vorm van werknemersparticipatie overwegen.
'We willen naar de top in onze markt'. 'We moeten ondernemend en innovatief worden'. Veelgehoorde opmerkingen in directiekamers die vanzelfsprekend serieus zijn bedoeld en voortkomen uit eigen ongenoegen of dat van klanten over de kwaliteit van producten en dienstverlening. Of uit het gebrek aan verandering en verbetering in de organisatie. Maar de daad bij het woord voegen is nog niet zo gemakkelijk. Er is niet één juiste aanpak. Er is wel een aanpak die de juiste richting aangeeft.
Organisaties veranderen snel. Door disruptive technology kunnen kleine bedrijven grote bedrijven snel inhalen. De klassieke manier van aansturen werkt niet meer. Lean werken kan dan een oplossing zijn. Wat is de impact op HR?
Het opnemen van gesprekken door de werkgever of de werknemer komt steeds vaker voor. De geluidsopnames zijn doorgaans bedoeld om te zijner tijd als bewijs te dienen, maar wat zegt dat over de onderlinge verhouding tussen werkgever en werknemer? En is dat een reden om de arbeidsovereenkomst te ontbinden?
Ongeveer twintig jaar geleden ging ik met het onderwerp arbeidsvreugde aan de slag. Ik vroeg aan mensen waar ze van genieten op hun werk. In de antwoorden van ongeveer duizend mensen zag ik patronen: de zeven bronnen van arbeidsvreugde. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen met deze bronnen veel preciezer kunnen uitleggen hoe ze hun werk beleven.
Klantgerichtheid is een thema dat leeft. Zeker nu de crisis voorbij is willen organisaties hierin investeren. Maar hoe bereik je dan dat jouw organisatie echt klantgericht wordt? Maak hiervoor gebruik van het Klantfocusmodel. Dit model bestaat uit vijf bouwstenen om tot de ultieme klantgerichte organisatie te komen. Dat het werkt blijkt uit de praktijk.
Wist je dat de eerste 90 dagen bepalen of iemand wel of niet slaagt in zijn nieuwe baan? Deze inwerkperiode is niet alleen belangrijk voor het welslagen maar ook voor de binding van de nieuwe werknemer met de organisatiecultuur. Door nieuwe medewerkers op de juiste wijze te laten ‘landen’ in de organisatie, zijn ze sneller productief, voelen ze zich meer betrokken en vertrekken ze minder snel. Het is dus belangrijk om goed na te denken over het onboarding proces. In dit blogartikel geven we je vijf toepasbare tips.
Als je minimaal 40 uur per week besteedt aan werken, dan mag je toch van organisaties verlangen dat zij een bruisende werkomgeving creëren waar het leuk is om te zijn, waar je je talenten kan benutten en ook waar je met je werkzaamheden iets kan toevoegen aan de wereld? Een vanzelfsprekendheid is dit helaas nog allerminst.
Opgeteld zijn we best wel slimme en ontwikkelde mensen verzameld in een samenleving met als bestuursvorm democratie. We hebben in de vorige eeuw al bepaald dat privacy een fundamenteel recht is dat bescherming behoeft tegen bedrijven, personen en de overheid. Op 25 mei aanstaande lanceren we de nieuwe wetgeving, AVG, die beter bestand is tegen moderne vormen van misbruik. De laatste tijd hebben veel bedrijven het zwaar om op tijd te voldoen aan de wet. Gelukkig hoor je wel telkens minder het ‘ik heb toch niets te verbergen’ gemompel.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling