Bedrijven als Airbnb, Uber, Buurtzorg en Tony’s Chocolonely zetten bestaande bedrijfsstructuren op losse schroeven en ontwrichten sectoren. Ze zijn de aanleiding dat ook traditionele organisaties de urgentie voelen om te veranderen. De grote vraag daarbij is: hoe verankeren ze innovatie en creativiteit in hun bedrijfsprocessen en DNA? Werkgeluk blijkt de sleutel te zijn!
Het beoordelingscijfer ligt aan de basis van een range van HR-beslissingen die enorm belangrijk zijn voor medewerker en organisatie. Het is niet niks om dat af te schaffen. Toch staan we denk ik nog maar aan het begin van een blijvende verandering. En wel hierom.
Terwijl veel bedrijven digitale businessmodellen toepassen en nieuwe technologieën inzetten, zien weinig Nederlandse bedrijven zich als een voorloper in de digitale transformatie. Slechts 16 procent van de Nederlandse zakelijk leiders vindt zichzelf een toppresteerder. Ook in andere Europese landen in dit percentage erg laag, in Engeland en Duitsland slechts 6 procent. Ondanks dit gegeven blijkt dat een ruime meerderheid (84 procent) van de ondervraagde Europese bedrijven is gestart met de digitale transformatie of dit van plan is. En 80 procent van de lijnmanagers is van mening dat HR belangrijk is voor digitaal succes.
Seizoen 2 van de Luizenmoeder is van start. De televisieserie over het reilen en zeilen van de school trok vorig jaar veel bekijks en was onderwerp van gesprek maandag op ’t werk. Terecht, want behalve dat de serie bijzonder vermakelijk is kunnen we ook veel leren van alles wat er gebeurt op de Klimop, en dat zal ook in seizoen 2 ongetwijfeld weer het geval zijn. Daarom hierbij de 5 lessen (en tevens een korte terugblik) omtrent organisatiecultuur van het eerste seizoen van de Luizenmoeder.
Ons jaarlijks nationaal eNPS onderzoek toont aan dat maar liefst 60% van de vrouwen en 13% van de mannen parttime werkten in 2017. In dit nationaal representatieve onderzoek, bestaande uit 1081 respondenten, meten we onder andere de employee Net Promotor Score (eNPS): in hoeverre medewerkers hun bedrijf aanbevelen aan derden.
Ondanks alle ontwikkelingen in het vakgebied, is de rol van HR in veel organisaties nog steeds beperkt. Zelfs met meer digitalisering, Agile werken en beter gebruik van HR Analytics lukt het HR vaak niet om echt impact te hebben. Hoe komt dit toch en wat kan HR doen om dit te veranderen?
De tv-serie De Luizenmoeder breekt het ene kijkcijferrecord na het andere. De aantrekkingskracht lijkt te zitten in een combinatie van herkenning en frustratie. Is er een link met hoe HR wordt ervaren binnen organisaties?
De arbeidsmarkt trekt aan en bedrijven zijn steeds vaker op zoek naar talentvolle, ervaren en gemotiveerde medewerkers. De keerzijde is dat deze medewerkers steeds meer te kiezen hebben en dan treedt het welbekende marktmechanisme in werking. Ofwel de vraag/aanbod dynamiek die ervoor zorgt dat de functie en dus de medewerker meer waard is. Maar zijn hogere beloningen wel de oplossing?
Talentmanagement gaat over het investeren in mensen in organisaties. Het doel is het behalen van optimaal rendement op talent. De invulling van talentmanagement in organisaties hangt in de praktijk af van wat men onder talent verstaat. En daar wringt de schoen nogal eens, want hoe er in organisaties naar talent wordt gekeken, is zeer uiteenlopend. Dit resulteert in de praktijk in verschillende talentstrategieën die door elkaar heen lopen. Een eenduidige visie op wat talent is, lijkt te ontbreken en daardoor gaan kansen verloren.
Het is zo’n onderwerp dat we allemaal kennen. We weten bij welke mensen in de organisatie financiële problemen zodanig opspelen dat de salarisadministratie er meerdere malen mee geconfronteerd werd. We gaan er zo discreet mogelijk mee om. Het is vooral een privékwestie toch?