Als organisaties niet langer beoordelen om het functioneren van mensen in de organisatie aan te sturen, wat gaan ze dan wel doen? Hierover is nog weinig bekend. Dat heeft me aangezet om een verkennend onderzoek te doen.
Om met rapper Bizzey te spreken: het antwoord op de vraag is ja. Ja, empathie is te ontwikkelen en ja, dat wil je. Verschillende onderzoeken tonen een positief verband met relaties, creativiteit, sfeer en productie op de werkvloer en daarbuiten. Nederlandse medewerkers missen deze eigenschap echter in hun collega’s, blijkt uit onderzoek. Tegelijkertijd blijkt dat slechts 10% van de menselijke empathie genetisch bepaald is. Maar hoe kun je die empathie trainen bij je medewerkers?
Wat is het concept person-organizational fit? Welke effecten heeft een goede match en bovenal hoe kun je als toekomstig werkgever of werknemer beïnvloeden dat er een match made in heaven ontstaat? Een aantal concrete adviezen, voor zowel de werkgever als de werknemer/sollicitant.
Bijna twee jaar geleden werd het bowlingcentrum in de stad door brand verwoest. Nu komen er op dezelfde plaats maar liefst 24 banen terug. Met automatische puntentelling. Het maken van fouten hierin, vrijwel altijd in mijn voordeel trouwens, kan dus niet meer.
Onlangs gelezen in Intermediair: 'Werkgever moet werknemer fantastische belevenis bieden.' Ik geloof heilig in werkgeluk, maar dit gaat mij toch wat te ver. Kom op zeg, we zijn de Efteling niet. Voor fantastische belevenissen gaan we naar Kaatsheuvel, of naar Disneyland. Naar je werk ga je voor betekenis en voldoening, voor plezier met collega’s, voor dingen doen die nut hebben, voor jezelf uitdagen en ontwikkelen. Daarin faciliteren, dat is de taak van de werkgever.
De manager als dinosaurus: het uitsterven lijkt al aan de gang nu hele managementlagen worden geschrapt. Verdwijnt de manager naar het museum, nu zijn biotoop - de hiërarchische organisatie - zo langzamerhand aan het einde van zijn levenscyclus is gekomen?
Hoe kun je als corporate organisatie Agile worden? Om daar een beeld van te krijgen zijn we in gesprek gegaan met een selectie van onze klanten die momenteel werken aan een Agile transformatie. We spraken met hen over de gelopen route tot waar zij nu staan, keuzes die gemaakt zijn, succesfactoren, maar ook over aandachtspunten.
Steeds meer willen we organiseren op een manier die bijdraagt aan gelukkige klanten, gelukkige werknemers en gelukkige organisaties. Minder hiërarchie, meer zelforganisatie door teams. Terug naar de bedoeling van de organisatie. De aandacht voor zelforganisatie groeit ongekend snel in de zorg, het onderwijs en in het bedrijfsleven.
Zowel werkgevers (grotere bedrijven) als ondernemers (kleinere bedrijven) zoeken naar de meest effectieve beloningsinstrumenten die passen bij hun bedrijf en de business strategie. Zeker in de huidige arbeidsmarkt realiseren werkgevers dat ze in veel gevallen iets extra’s moeten bieden om die talentvolle, schaarse en impactvolle werknemers (toppers) aan zich te binden. Steeds vaker zien we dat ook grotere bedrijven een vorm van werknemersparticipatie overwegen.
'We willen naar de top in onze markt'. 'We moeten ondernemend en innovatief worden'. Veelgehoorde opmerkingen in directiekamers die vanzelfsprekend serieus zijn bedoeld en voortkomen uit eigen ongenoegen of dat van klanten over de kwaliteit van producten en dienstverlening. Of uit het gebrek aan verandering en verbetering in de organisatie. Maar de daad bij het woord voegen is nog niet zo gemakkelijk. Er is niet één juiste aanpak. Er is wel een aanpak die de juiste richting aangeeft.