Een kennisbank bestaande uit AAQ’s is een goede eerste stap naar een meer persoonlijke werknemerservaring. En dit is een belangrijke transformatie. Uit recent onderzoek onder 500 CHRO’s blijkt dat ruim de helft van hen vindt dat zij een digitale, gepersonaliseerde werknemerservaring moeten creëren. En 77% van de CHRO’s voorziet een verbeterde werknemerservaring door digitale transformatie in de komende drie jaar.
In de middeleeuwen was het heel gewoon als een koning (koninginnen hadden nog een emancipatieslagje te maken) er een hofnar op na hield. Die hofnar was een grappenmaker die de hele dag in een gek carnavalspak liep. Terwijl iedereen moest uitkijken dat je niet met je kop onder de guillotine terecht kwam, kon de hofnar alles zeggen. Jammer dat die narrentraditie verdwenen is. Maar ook op de zaak zou een hofnar of clown goed werk kunnen doen. Want een beetje plezier tussen negen en vijf op werkdagen: mág dat misschien, naast je salaris, je 30 vakantiedagen en je e-bike van de zaak?
Onlangs sprak ik met Erwin Brik, HR-directeur bij VWE Automotive. Deze organisatie is een pilot gestart om betrokkenheid onder medewerkers te meten via tekstanalyse van interne e-mails. Ik ben erg enthousiast over deze methode en deel daarom graag Erwins ervaringen met u. Wellicht helpt dit om ook de sprong te wagen en nieuwe wegen te bewandelen op het gebied van ‘continuous listening’. Laat u inspireren!
Als leidinggevende of ondernemer ben je dagelijks bezig met het overtuigen van anderen. Bijvoorbeeld om een voorstel geaccepteerd te krijgen, een medewerker verder te helpen of een klant binnen te halen. Maar hoe trek je iemand echt over de streep?
Ruim 55 procent van de werkende Nederlanders denkt dat hun werkgever liever niet investeert in de scholing van het personeel, omdat ze bang zijn dat het personeel na de opleiding vertrekt naar een andere werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van Robidus onder ruim duizend werkende Nederlanders. Tegelijkertijd vindt bijna 84 procent dat de werkgever verantwoordelijk is voor bijscholing.
Er is een nieuwe wijze van afbakening nodig om de problemen rondom zelfstandigen op te lossen. Het gaat om onbedoelde concurrentie tussen zelfstandigen en werknemers en om schijnzelfstandigheid. De VAR leidde tot een toename van schijnzelfstandigen en de Wet DBA heeft niet de beoogde duidelijkheid kunnen bieden. Onlangs hebben de minister van SZW en de staatssecretaris van Financiën de Tweede Kamer geïnformeerd over de stand van zaken en de vervolgstappen m.b.t. het werken met zelfstandigen.
Hoewel meer dan 50 procent van de ondervraagde bedrijven aangeeft een duidelijke visie te hebben op de digitale toekomst van hun onderneming, beschikt minder dan 15 procent van hen over voldoende medewerkers met de relevante kennis volgens onderzoek van de Technische Universiteit München. Daar ligt een mooie uitdaging voor… Tsja, voor wie eigenlijk?
Volgens de nieuwste Nederlandse Digitaliseringsagenda gaan we met ronkende vaart de digitale toekomst in. Nederland moet digitaal koploper in de wereld worden. Maar daarbij moeten we de mensen wiens baan bedreigd wordt door deze zelfde digitalisering niet bij de vuilnisbak van het verleden laten staan.
Veel ICT-bedrijven ervaren dat young professionals en high potentials in hun proeftijd door headhunters worden weggekaapt. Dat is natuurlijk vervelend, maar daar kun je de young professionals en de headhunters niet op aankijken. Het ligt namelijk aan jezelf!
Het WK voetbal is van start gegaan. Dat betekent goals scoren. Maar niet alleen voetballers hebben met goals te maken, jij kan ook doelpunten scoren. En jij als manager kan een rol spelen in goal management. Het verschil tussen scoren en tegen de lat schieten, lees je hier.