Sinds 2015 ondersteunt AnalitiQs de gemeente Den Haag op het gebied van HR-analytics middels verschillende projecten: Strategische Personeelsplanning, Verzuimanalyse en de ontwikkeling van HR-dashboards en -rapporten. Onlangs sprak ik met Monica Trommelen, Strategisch Adviseur HR Control en Analytics bij de gemeente Den Haag, over hun HR-dashboards. Waar dragen de dashboards aan bij? En wat is de volgende stap?
Slechte dagen op het werk komen relatief vaak voor: bijna 1 op de 5 werknemers geeft aan elke of bijna elke dag een slechte dag te hebben. En maar liefst 63% heeft minimaal eens per week een slechte dag!
Elke organisatie is bezig met verandering. Het eenvoudigweg blijven uitvoeren van de core-business is namelijk niet meer van deze tijd, die gedachte is ondertussen wel neergedaald in organisaties. Veranderen plan je echter niet, dat ontstaat. Het blijkt dat organisaties die gemakkelijk veranderingen ondergaan, zich hier niet op voorbereiden maar constant innoveren. Medewerkers krijgen de vrijheid en ruimte om te ontdekken hoe het werk beter kan worden ingericht en de organisatie beter kan inspelen op de toekomst.
Bij HR zijn we dol op de klant. Het liefst zijn we de hele dag ‘strategisch sparringpartner’. De klant is voornamelijk de lijnmanager. Die moet geholpen worden met exit-protocolletjes, re-integratietrajectjes, opleidinkjes en empowermenttrajectjes. Wij zijn daarbij dus reuze klantgericht. De klant hoeft maar te bellen en wij komen aanrennen. Blocnote in de aanslag. Wat mag het zijn? Stukje coaching? Gaan we voor zorgen. Trajectje visievorming? Gaan we regelen.
Deze vraag stond onlangs centraal bij een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam. De rechter oordeelt dat de overeenkomst tussen de bezorger en Deliveroo niet als arbeidsovereenkomst aangemerkt dient te worden. De bezorger is dus niet in loondienst bij Deliveroo. Wat zijn de overwegingen van de rechter?
Het is goed om te zien dat veel organisaties de gezondheid van hun werknemers serieus nemen. Een burn-out is in niemands belang, en het is daarom belangrijk om tijdens de vakantie goed bij te komen om daarna weer opgeladen aan de slag te gaan. De werktelefoon thuislaten kan daar goed bij helpen, en als dat voor uw medewerkers het geval is, moeten ze dat zeker doen. Toch zijn er ook mensen bij wie het thuislaten van de werktelefoon op vakantie averechts werkt en juist voor meer stress zorgt.
Het vinden van de juiste baan – of het aannemen van de juiste werknemer – is een behoorlijke uitdaging. De kans op een slechte match tussen baan en werknemer is namelijk best groot. Veel mensen hebben waarschijnlijk niet eens de juiste baan als gevolg van ongelijke toegang tot vacature-informatie, vooroordelen, de noodzaak van een direct inkomen (of de noodzaak om een positie direct in te vullen) en de inefficiëntie van oude processen. En zo zijn er nog veel meer redenen. Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) in zodat de beste match ontstaat?
Nu de arbeidsmarkt krapper is, besteden bedrijven tijdens hun werving- en selectieproces meer en meer aandacht aan de zogenaamde candidate experience. Wat ze daarbij lijken te vergeten is dat de candidate experience eigenlijk een hygiënefactor zou moeten zijn. De focus moet liggen op het vinden van een top kandidaat. Daar kan de candidate experience bij helpen, maar dan moet je wel de drie meest gemaakte fouten voorkomen.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft op 6 juni 2018 aangegeven dat zij 25 tot 30 klachten per dag ontvangt over toepassing van de AVG in diverse organisaties. Hoewel minister Dekker heeft aangegeven dat kleine Nederlandse organisaties aanvankelijk minder streng zullen worden getoetst, is het toch belangrijk om te zorgen dat een organisatie AVG-proof is.
Thuiswerken wordt steeds populairder en daarom is het essentieel voor werknemers om te leren hoe ze gezond, gelukkig en productief kunnen blijven werken terwijl ze thuiswerken. Profiteer van deze 7 tips.