Er wordt steeds meer waarde gehecht aan de stem van de medewerker ofwel de ‘Voice of the Employee’ binnen bedrijven en organisaties. Ook het Ministerie van Defensie luistert naar het geluid van hun 60.000 medewerkers. Onderzoeker Beatrice Snel vertelt hoe de Voice of the Employee op het Ministerie van Defensie is ingericht.
Wanneer je verschillende mensen binnen een bedrijf de vraag stelt of zij willen dat het bedrijf waarvoor zij werken groeit, zal hun antwoord meestal positief zijn. Vaak wordt groei bekeken vanuit het perspectief van een hogere nettowinst. Al wordt er in Nederland ook steeds meer belang gehecht aan factoren als werkgeluk en een open bedrijfscultuur. Hoe je het ook bekijkt, om te kunnen groeien moet een bedrijf in staat zijn om te veranderen. Transformeren. Aanpassen. Dit vergeten we nog wel eens. En veranderen is zelden makkelijk.
De rechter in Amsterdam oordeelde eerder dat de overeenkomst tussen de bezorger en Deliveroo niet als arbeidsovereenkomst aangemerkt dient te worden. Op 15 januari 2019 oordeelt de rechtbank Amsterdam echter dat wél sprake is van een arbeidsovereenkomst. Wat zijn de overwegingen van deze rechter?
Bent u bekend met het fenomeen 'nudging'? Het Engelse woord 'nudge' betekent letterlijk 'duwtje' en is populair als een gedragspsychologische motivatietechniek, waarbij je mensen subtiel kunt stimuleren om zich op een gewenste wijze te gedragen. Wat kun je hiermee vanuit HR-oogpunt?
Breek je als werkgever al een tijdje je hoofd over een vacature die je maar niet ingevuld krijgt? Dan ben je niet de enige. Ook mijn ervaring is dat werkgevers het op dit moment lastig vinden om medewerkers te vinden, boeien en binden. Ze beseffen dat ze iets extra’s moeten doen. Maar als je niet kunt heksen, hoe pak je dat dan aan?
Cultuur fascineert me. Heeft het altijd al gedaan. Ik heb een soort nieuwsgierigheid naar hoe mensen met elkaar omgaan. Wat ze beweegt en hoe ze daar uiting aan geven. Toch merk ik dat cultuur in organisaties regelmatig wordt gezien als ingewikkeld en vaag. Het is niet tastbaar. En krijgt daardoor vaak niet de aandacht die het verdient. Dat maakt dat ik extra alert ben op organisaties die cultuur wel in de schijnwerpers zetten.
IT'ers zijn moeilijk te vinden en toppers al helemaal. Toch liggen er kansen voor organisaties die het net iets anders doen om die toppers binnen te halen. En die kansen liggen in diversiteit en inclusiviteit.
Recent was de uitreiking van de Europese Cande's. De Candidate Experience Awards. Een van oorsprong Amerikaans onderzoek naar hoe kandidaten de sollicitatieprocedure bij deelnemende organisaties hebben ervaren. Dus geen onderzoek naar wat mensen zouden willen ervaren, maar naar hoe ze het hebben ervaren. Dit onderzoek geeft ook veel inzicht in het tegenwoordige sollicitatiegedrag.
Al decennia organiseren managers mensen op mechanische wijze. Maar hierdoor vervreemden medewerkers van hun klanten, het bedrijf en zichzelf. Tijd voor organisch organiseren.
In tijden van hoogconjunctuur is het niet altijd makkelijk om als werkgever de juiste focus op het totale werknemersbestand te behouden. In de flow van ‘getting te job done’ bestaat het risico dat organisaties vervallen in kortetermijndenken en zich blindstaren op het binnenhalen van die ene specifieke kandidaat.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling