IT'ers zijn moeilijk te vinden en toppers al helemaal. Toch liggen er kansen voor organisaties die het net iets anders doen om die toppers binnen te halen. En die kansen liggen in diversiteit en inclusiviteit.
Recent was de uitreiking van de Europese Cande's. De Candidate Experience Awards. Een van oorsprong Amerikaans onderzoek naar hoe kandidaten de sollicitatieprocedure bij deelnemende organisaties hebben ervaren. Dus geen onderzoek naar wat mensen zouden willen ervaren, maar naar hoe ze het hebben ervaren. Dit onderzoek geeft ook veel inzicht in het tegenwoordige sollicitatiegedrag.
Al decennia organiseren managers mensen op mechanische wijze. Maar hierdoor vervreemden medewerkers van hun klanten, het bedrijf en zichzelf. Tijd voor organisch organiseren.
In tijden van hoogconjunctuur is het niet altijd makkelijk om als werkgever de juiste focus op het totale werknemersbestand te behouden. In de flow van ‘getting te job done’ bestaat het risico dat organisaties vervallen in kortetermijndenken en zich blindstaren op het binnenhalen van die ene specifieke kandidaat.
Elke HR-adviseur herkent het. De beste verkoper of meest getalenteerde journalist geeft aan ‘een stap te willen maken’. De adviseur knikt begrijpend, maar ziet de bui in veel gevallen al hangen. De succesvolle professional moet voor het bedrijf bewaard blijven.
Naar aanleiding van de media-aandacht* rondom het Gelijk Loon Gelijk Werk onderzoek dat AnalitiQs voor Aegon heeft uitgevoerd, ben ik de laatste weken met HR- en algemeen bestuurders van verschillende organisaties over dit onderwerp in gesprek gegaan. Een deel wil ook een dergelijke analyse uitvoeren en is benieuwd hoe dit het beste aangepakt kan worden. En een aantal organisaties hebben deze analyses, al dan niet achter de schermen, reeds uitgevoerd.
Veel professionals willen graag voor bekende organisaties/merken werken en ze weten ook precies waarom. Voor bedrijven met minder naamsbekendheid kan het een grotere uitdaging zijn om toptalent voor zich te winnen. Maar met de juiste aanpak staat niets je in de weg om je team naar een hoger niveau te tillen.
Hoe kan het medewerkers helpen om beter en sneller aanbod over leren en ontwikkelen te ontvangen? Hoe kan het ervoor zorgen dat de juiste vacature, op het juiste moment, bij de juiste persoon komt? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we medewerkers niet meer met informatie overladen die niet relevant is?
Johnny Campbell, de CEO van SocialTalent, sprak recent de legendarische woorden: 'Iemand die rijlessen krijgt zal de Formule 1 niet winnen, ook al stop je hem of haar in een Mercedes F1-wagen. Een amateur golfer zal de Masters niet winnen met de beste set golfclubs in de wereld.' Een heleboel technologie aanschaffen voor je recruitmentafdeling lost je probleem niet op als je niet de juiste mensen hebt.
Het personeelsdossier is het fundament van elke organisatie. Het is een waardevol personeelsinstrument, omdat het je een duidelijk en overzichtelijk beeld geeft van je personeelsbeleid. Helaas wordt het vaak pas ingezet wanneer er onenigheid ontstaat tussen het bedrijf en de medewerker. Een goed personeelsdossier kan juist conflicten voorkomen. Wat mij betreft is het personeelsdossier dan ook een naslagwerk en geen boek om mee te slaan!