Het aanbieden van vitaliteitsprogramma’s is een grote financiële investering en organisaties willen zeker zijn dat er door zoveel mogelijk medewerkers gebruik van wordt gemaakt. Organisaties kunnen in dat geval kiezen voor het verplichten van vitaliteitsprogramma’s, maar is dit een lust of juist een last voor organisaties en hun personeel? Hoe denken internationale organisaties hierover? Een aantal best practices.
De laatste indruk die je als organisatie maakt, heeft gevolgen voor hoe oud- medewerkers terugkijken op jouw organisatie en op de periode dat ze bij jou in dienst waren. Zo heeft Google Xoogler opgericht voor ex-Googlers en worden vertrekkende Traffic Builders geroast. In deze blog neem ik je mee in fase 3 van de employee journey: uitstroom. Over het belang van een goede offboarding.
Het behoud van talenten is minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe medewerkers. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers met plezier naar hun werk komen en bij je blijven? In deze blog neem ik je mee in fase 2 van de employee journey: werken bij de organisatie. Met voorbeelden van Tony’s Chocolonely en VodafoneZiggo.
Joost Hoedjes, Lead HR-analytics bij Provincie Zuid-Holland, is een Analytics Translator pur sang. Als kind was hij al geïntrigeerd door de statistieken in zijn voetbalboekjes en naar het verhaal achter de cijfers. Omdat hij goed de verbinding weet te leggen tussen data en de business, mag hij als pionier het HR-analytics team opzetten binnen de Provincie Zuid-Holland. Hoe ziet de HR-analytics reis van Joost eruit?
Wat hebben extreem succesvolle mensen als Bill Gates, Henry Ford, John de Mol of Louis van Gaal met elkaar gemeen? Zij hebben één belangrijke eigenschap gemeen: ze hebben het verlangen om nooit te stoppen met leren. Het verlangen om zichzelf te blijven ontwikkelen en continu te leren heeft hen veel succes gebracht. Iedere kans om zichzelf te verbeteren grijpen (of grepen) zij met beide handen aan. Het succes is ze niet aan komen waaien, het is géén geluk geweest, het is het resultaat van een mindset waarin continue kennisontwikkeling centraal staat.
De talenten die jij zoekt, kunnen kiezen uit zo’n 262 duizend openstaande vacatures. En de verwachting is dat dit aantal nog verder toeneemt. Een onderscheidend werkgeversmerk versterkt de positie van jouw organisatie op de arbeidsmarkt. Daarom verdient employer branding top prioriteit. Wij helpen je alvast op weg met vijf nuttige tips uit de praktijk.
Never change a winning team. Niet alleen in de sport maar ook in organisaties is dat een uitgangspunt. Toch zijn we in onze organisaties voortdurend teams aan het veranderen. De doelen van organisaties zijn continu in beweging en dus veranderen teams mee. Zowel qua samenstelling van teamleden als het aantal teams in organisaties. En met het wendbaarder maken van organisaties door minder structuur, minder hiërarchie, managers en regels, worden teams zo langzamerhand de centrale wijze van organiseren. Die wendbaarheid specifieke eisen stelt aan mensen en organisaties en dus aan ons als HR-professionals.
Nog nooit wisselden zo veel mensen van baan en bleven toch zo veel vacatures openstaan, meldt het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). Talentvolle starters en ervaren professionals hebben het voor het kiezen. Als een potentiële medewerker uiteindelijk besluit te solliciteren, is het essentieel dat je dit verlangen vasthoudt en versterkt. Voorkom dat de kandidaat in het sollicitatieproces afhaakt. En zorg dat het beeld dat over jouw organisatie is gevormd ook in het sollicitatieproces betekenis krijgt, zodat je de kandidaat bevestigt in zijn keuze om te solliciteren.
Mensen kiezen steeds bewuster voor een werkgever waarin ze zichzelf herkennen en die nastreeft wat zijzelf nastreven. Een organisatie die eerlijk schetst hoe het is om daar te werken is de Nederlandse digitale kiosk Blendle. Het ontwikkelde het Blendle’s Employee Handbook: een levend document waarin alles te vinden is over werken bij Blendle. Ook schreven alle leidinggevenden, waaronder oprichter Alexander Klöpping, een personal user guide.
Medewerkers bepalen het succes van jouw organisatie. En dus is het bewust en structureel investeren in een optimale employee experience en in de gehele employee journey van cruciaal belang. Maar hoe zorg je ervoor dat het juiste en vaak schaarse talent voor jou kiest? Dat medewerkers met passie bijdragen aan de ambities van jouw organisatie? En oud-medewerkers nog steeds fan zijn? In deze blog ga ik in vogelvlucht door de drie fases van de employee journey en de belangrijkste contactmomenten die daarbij horen.