De introductie of doorontwikkeling van e-HRM start meestal bij de aanschaf van een nieuw systeem. Maar een dergelijk project is eigenlijk nooit afgerond. Dat is misschien niet iets wat organisaties graag horen, maar eigenlijk is het heel logisch.
Marketing heeft het nodige pionierswerk verricht op concepten als Customer Experience (CX), Customer Journeys en Voice of the Customer (VoC). Inmiddels is het inzicht ontstaan dat een organisatie niet alleen een goede beleving dient te bieden aan klanten, maar ook aan medewerkers. Een goede beleving is min of meer de standaard geworden, dus waarom zou je in je rol als medewerker genoegen nemen met een proces dat kapot is of een gammele user-interface? Daarnaast is bewezen dat een goede Employee Experience (EX) geld oplevert.
Organiseert u dit jaar een kerstborrel op kantoor? En zo ja, worden er dan wel of geen alcoholische dranken geschonken? Wel zo gezellig als dat gebeurt, toch? Het gedrag van mensen die (veel) alcohol nuttigen verandert. Men kan door het drinken van alcohol beter ontspannen, men wordt vrolijker en het zelfvertrouwen neemt toe. Maar ook vervagen de grenzen en wordt het beoordelingsvermogen aangepast. Het is dan ook niet verwonderlijk dat kerstborrels op het werk regelmatig uit de hand lopen… Hoe gaat u daar als werkgever mee om?
Het is weer bijna dagelijks polonaise op de snelweg. De pepernoten liggen in de schappen. De mandarijnen zijn niet aan te slepen. In menig organisatie staat de sfeer onder druk vanwege budgetdiscussies. Kortom, het einde van het jaar is weer in zicht. Eind 2018 heb ik enkele HR-analytics voorspellingen gedaan voor 2019. Laat ik eens doen wat we bij AnalitiQs altijd onze klanten adviseren: kijken in hoeverre bepaalde verwachtingen zijn gerealiseerd. Eens kijken of mijn voorspellende gaven die van de gemiddelde beursanalist overstijgen. Hoe ga ik dit doen? Middels een self-assessment.
Hoe vaak betrap je jezelf erop dat je een compliment denkt maar niet uitspreekt? Dit kunnen kleine, alledaagse dingen zijn, bijvoorbeeld ‘wat zie je er geweldig uit in die jurk’, of ‘wat ben je snel en behulpzaam’. Een oprecht compliment, gegeven op het juiste moment, kan het verschil maken tussen opgeven of doorzetten. Een compliment geven zou dus zomaar heel erg belangrijk kunnen zijn.
Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar wat maakt medewerkers blij? Een keer per jaar een medewerkersonderzoek uitvoeren vertelt je niet zo veel, daar zijn de meeste HR-professionals het inmiddels wel over eens. We zien een verschuiving van denken vanuit HR-processen naar een focus op de beleving van medewerkers, de Employee Experience.
De meeste HR-adviseurs zijn erg ambitieus. Ambitie is prima maar draagt een gevaar in zich. Een teveel aan ambitie brengt falen, teleurstelling en uiteindelijk schade. Als dat schade aan mensen is is dat een extra ernstige zaak.
In 2015 is de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) in werking getreden, waarmee het arbeidsrecht – en met name het ontslagrecht – grondig is gewijzigd. Het doel van de WWZ was het ontslagrecht sneller en goedkoper te maken, de rechtspositie van flexwerkers te versterken en meer mensen aan het werk te krijgen. Al snel na de invoering van de WWZ bleken de gestelde doelen niet (volledig) gerealiseerd te (kunnen) worden. Per 1 januari 2020 wordt het arbeidsrecht weer verder opgepoetst. De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) treedt dan in werking. Deze wet zal het arbeidsrecht opnieuw (grondig) op de schop nemen.
Werknemers hebben opnieuw geprobeerd via een rechter af te dwingen dat de werkgever hun arbeidsovereenkomst zou beëindigen. In één van die zaken heeft de Kantonrechter aan de Hoge Raad gevraagd hoe het nu precies zit.
Vijf jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met systemisch werken. Het heeft mijn kijk op het leven en op mijn werk veranderd. Met name het besef dat alles met elkaar samenhangt: hoofd en hart - werk en privé - kind en volwassene - leed en geluk. Alles hoort bij elkaar en beïnvloedt elkaar. Sinds dat besef, is mijn focus in werk veranderd.