Employee experience (EX) is een thema dat steeds meer aandacht krijgt. Zo komt het in het Global Talent Trends 2020 onderzoek van LinkedIn naar voren als het #1 onderwerp. In dit artikel heb ik getracht om zoveel mogelijk EX-termen te verzamelen en te duiden.
Door de Corona-crisis hebben medewerkers niet alleen abrupt een heel andere werkplek en dagindeling maar ook een nieuw pakket aan onzekerheden en zorgen met betrekking tot hun werk: in hoeverre heeft de Corona-crisis gevolgen op mijn organisatie? Op mijn werk? Op mijn dienstverband? Vaak is het aan de leidinggevende om deze relevante zorgen te adresseren. En om – ondanks alle zorgen – ook sturing te geven aan werkzaamheden en aan waarde-creatie voor de organisatie.
In deze crisistijd kun je als werkgever laten zien wat je écht waard bent voor medewerkers. Bén je er nu voor medewerkers? Voelen medewerkers zich meer of juist minder verbonden met de organisatie? Maakt je organisatie medewerkers trots? De ervaringen tijdens coronatijden zullen medewerkers nog lang bijblijven. Kun je toekomstige collega’s straks inspirerende verhalen vertellen over hoe jullie de coronatijden hebben overleefd? Over verbinding, waardering en reboarding.
De NOW regeling is gepubliceerd. 44 pagina's schoon aan de haak. Wat hoofdpunten:
Er is heel veel dynamiek in de wereld van werk. Velen werken thuis. Vrijwilligers helpen anderen en wisselen zo van beroep. En er zijn talloze samenwerkingen tussen organisaties. Als de crisis voorbij is kan de manier waarop we werken weleens voorgoed veranderen. Total Talent Management is daarbij onontbeerlijk. Een aantal partijen in Nederland en België zijn hiervoor al een aantal jaar met een programma bezig.
Met de aanhoudende Coronacrisis staan we allemaal voor een uitdagende tijd, waar jij als ondernemer je bedrijf en je werknemers zo goed mogelijk doorheen wilt loodsen. Onze super korte, maar effectieve, check-in laat zien hoe het met je medewerkers gaat. We bieden dit gratis aan voor organisaties die een vinger aan de pols willen houden bij hun medewerkers.
Wat moet ik doen wanneer drie maanden uitstel van betaling niet voldoende is? Welke gevolgen van de Coronacrisis kunnen zich voordoen in verband met de keten- en inlenersaansprakelijkheid? Kan ik Arbovoorzieningen vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen aan mijn thuiswerkende werknemer? Enkele veelgestelde vragen en antwoorden over de fiscale gevolgen van de Coronacrisis.
We hebben behoefte aan contact. Een praatje maken bij het koffie-apparaat, een succes delen of kunnen aangeven waar we mee zitten. Nu veel mensen thuiswerken of anders minimaal 1,5 meter afstand moeten houden is dat lastig. Hoe kun je er toch zijn voor je collega's? Hier enkele aansprekende en opbeurende voorbeelden.
Veel medewerkers en managers werken thuis. Hoe houd je die betrokken bij de organisatie en de organisatiedoelstellingen? PROOF schreef een boek over alignment en de daarin beschreven basisregels gelden nu meer dan ooit. Zo houdt elke afdeling Communicatie en HR ook in deze onzekere tijden medewerkers én managers aligned.
De NOW-regeling is een week geleden aangekondigd als vervanger van de Werktijdverkorting, die daarmee direct werd afgeschaft. De details van de NOW-regeling moeten met een week oid bekend worden. In de tussentijd komt er ook al meer duidelijkheid over de regeling die het UWV moet gaan oppakken.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling