‘Geweldloze communicatie’ (GC) is een manier om gedrag te bespreken op een oprechte, verbindende en empathische wijze. GC ondersteunt gespreksvaardigheden in dialoog met een ander. De stappen en enkele voorbeelden.
Als er één ding zeker is, is het wel dat er de afgelopen tijd veel veranderd is. We hebben het met z’n allen over 'het nieuwe normaal', maar wat betekent dit voor gastvrijheid en hoe ga jij hier jouw plek in vinden? Hoe zorg je ervoor dat jouw werknemers of collega’s straks weer op een fijne manier kunnen terugkomen naar kantoor of de werkvloer? En hoe zorg je ervoor dat jouw gasten of klanten straks nog bij je terugkomen? Kortom, hoe pas jij jouw organisatie aan om in het nieuwe normaal de verwachting van je gast te overtreffen?
Voor HR-managers, werkplekstrategen, FM- en vastgoedmanagers is dit een waanzinnig interessante tijd. Op de korte termijn is het natuurlijk belangrijk om medewerkers perspectief te bieden dat ze op een veilige manier weer terug naar kantoor kunnen. Maar voor de middellange termijn is het belangrijk je huiswerk goed te doen in plaats van de strategie te bepalen op basis van generieke onderzoeken en anekdotisch bewijs over thuiswerken.
In een paar maanden tijd kan de wereld compleet veranderen. Sinds maart zijn we in de ban van een pandemie, hebben we een ‘intelligente’ lockdown achter de rug, worden meer dan 2 miljoen werknemers in ons land door de overheid gesubsidieerd en is de arbeidsmarkt radicaal veranderd. En niemand die het eind vorig jaar zag aankomen. Voor wie bekend is met het fenomeen van de zwarte zwaan: dit is er een.
Als er sprake is van een substantiële en structurele vermindering van de arbeidsduur, bijvoorbeeld bij een reorganisatie of bij herplaatsing na langdurige arbeidsongeschiktheid, kan de werknemer recht hebben op een evenredige transitievergoeding. Heeft een werknemer die voor dezelfde arbeidsduur is herplaatst, maar met een lager loon, ook recht op een pro rato transitievergoeding? Het Hof Amsterdam stelde daar vragen over aan de Hoge Raad. De Hoge Raad gaf antwoord.
Met blended training wordt doorgaans de combinatie live (fysieke aanwezigheid) en online bedoeld. Door de corona-uitbraak is pure online training nu het enige dat gemakkelijk kan en tegelijk beperkt plaatsvindt. Voor de plannenmakerij vragen werkgevers en ook de trainingsbureaus zich af wat de toekomst brengt. Terug naar de ordening zoals die was of is er een revolutie gaande? Onderstaande analyse leidt tot de conclusie dat een veel groter deel van training online zal plaatsvinden, voor de echte doorbraak is echter iets anders nodig dan techniek.
Onze klant, een financiële dienstverlener (100-200 medewerkers), heeft te maken met algemene veranderingen zoals een economie die aantrekt en een toename in automatisering. Daarnaast overweegt de financiële dienstverlener om nieuwe diensten te gaan leveren. Dit zorgt waarschijnlijk voor een verschuiving in het personeelsbestand. AnalitiQs heeft met de klant input opgehaald, verwerkt en geanalyseerd. Vervolgens is er inzichtelijk gemaakt voor welke functies alleen op korte termijn een toename in fte noodzakelijk is, en voor welke functies dit op langere termijn van toepassing is.
Corona brengt heel veel ellende. Maar zoals met alles: er is ook een keerzijde. Corona maakt namelijk ook een aantal dingen mogelijk die lang muurvast zaten. Één daarvan is vergaderen. Nú is het moment om vergaderen definitief af te schaffen.
Aan alles gedacht en toch neemt de betrokkenheid af. De grote vraag is dan: Hoe houd je als werkgever je medewerkers betrokken? Helaas is er geen eenduidig antwoord. Wat wel helder is: luister naar wat leeft onder medewerkers en kom in actie.
Onze klant, de Dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk Nederland (PKN), is in 2016 begonnen aan een datagedreven cultuurverandering. Om tot de benodigde inzichten te komen hebben we onderzoeken uitgevoerd onder PKN medewerkers. Aan de hand van verzamelde data konden de keuzes, richting en aanpak van de cultuurverandering worden bepaald, met positieve resultaten tot gevolg!