De ontwikkelingen in workforce management volgen elkaar snel op. Waar aan de ene kant nieuwe tech-oplossingen en koppelingen tussen systemen als paddenstoelen uit de grond schieten, groeien en ontwikkelen organisaties en organisatiestructuren net zo hard door. De relatie tussen werkgever en werknemer is tegelijkertijd aan verandering onderhevig. Zij is bijvoorbeeld steeds meer gebaseerd op vertrouwen, openheid en transparantie. Door de coronacrisis is dit proces in een flinke stroomversnelling gekomen.
Chief Human Resources Officer, zo wordt de “eindbaas” van HR tegenwoordig vaak genoemd. Maar past die titel eigenlijk wel in deze tijd? Juist in de huidige tijd waarin de (politiek) leiders het ook niet meer weten. Ik geloof veel meer in de ‘wisdom of the crowd’. Juist als het moeilijk en spannend is.
Opnieuw is er aangekondigd dat er banen gaan verdwijnen bij onze nationale trots. In ieder geval 800 tot circa 1.000 arbeidsplaatsen zullen worden geschrapt bij de luchtvaartmaatschappij in de komende periode. Ongeveer de helft hiervan betreft het cabinepersoneel, een kwart het grondpersoneel terwijl ook afscheid van zo’n 100 piloten moet worden genomen.
Op de dag dat velen het nieuws over de avondklok volgden, waren er veel besluiten rond corona en arbeidsrecht. Een kort overzichtje.
Wat wordt na Covid-19 de werkstrategie van jullie team? Is hybride straks de heilige graal en hoe ga je dan met elkaar om? In wat voor cultuur kunnen jullie floreren en werken jullie effectief samen? Je teamcultuur aanpassen aan een nieuwe situatie is niet binnen twee maanden gefikst.
De toekomst van werk ziet er anders uit. Meer thuis, minder op kantoor. Dat vraagt aanpassingen van werkgevers en medewerkers. En: werk aan de winkel voor HR en Communicatie. Bekijk hier de meest recente onderzoeksresultaten van het Nationale Corona Onderzoek.
Als werkgever mag je een werknemer de instructie geven een mondkapje te dragen. Een werknemer van een patisserie/chocolaterie weigerde. Werkgever zet hem op non-actief zónder loon. Terecht volgens Kantonrechter Utrecht.
Als er iets is wat werkgevers in 2020 hebben geleerd, dan is het wel dat flexibiliteit en aanpassingsvermogen essentieel zijn om met disruptie om te gaan. Voor veel organisaties betekent dit dat ze gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) op terreinen die uiteenlopen van het optimaliseren van retailactiviteiten tot het stroomlijnen van toeleveringsketens en zelfs het bieden van snellere, meer gepersonaliseerde klantenservice. Maar organisaties blijven terughoudend op één terrein in het bijzonder. Ze zien nog niet goed hoe ze AI in HR kunnen gebruiken om de ervaring van hun mensen te transformeren.
Recent hebben wij de ‘Cornerstone Skills Graph’ aangekondigd en u denkt misschien - dat klinkt cool, maar wat is het? We hebben Cyril Le Mat, directeur datawetenschappen bij Cornerstone, gevraagd om al die vragen te beantwoorden en u meer inzicht te geven in wat de ‘Cornerstone Skills Graph’ voor u zou kunnen betekenen.
Tijdens de interactieve sessie die Integron verzorgde op hét Employee Journey Event bijgewoond door tientallen HR-professionals werden volop vragen gesteld aan mij en mijn collega’s. Ook na afloop tijdens mijn gesprekken met aanwezigen en in mijn dagelijkse beroepspraktijk merk ik dat dit meetinstrument hot is. Eerder dit jaar schreef ik al over de employee journey. Nu is het tijd om de vijf meest gestelde vragen op een rij te zetten én te beantwoorden.