Uit de vele onderzoeken die zijn gedaan, blijkt dat een groot deel van de medewerkers een hybride vorm van werken – een combinatie van op kantoor werken en thuiswerken – ziet zitten. Dat geeft organisaties nieuwe uitdagingen. Zeker organisaties die al bezig zijn met veranderen en dus duidelijke veranderambities hebben. Vooral voor HR, Communicatie en leidinggevenden. Lees onze 7 tips.
‘Laat mij/ons (van HR) dat maar even doen…’ HR neemt de leiding, maar…. heeft niets te vertellen, dus wordt achteraf en soms publiekelijk gecorrigeerd. Het gevolg: verlies van vertrouwen in het reorganisatieproces. Het geloof in eigen kunnen wordt aangetast en leidt tot verminderde motivatie bij HR. En, dat terwijl er juist nog zo veel moet gebeuren! Acties moeten vooraf afgestemd zijn, zowel qua inhoud als qua timing. De kans op ‘terugfluiten’ moet zo klein mogelijk zijn. Liever geen VAR-momenten dus…
Reorganisaties zijn momenteel weer aan de orde van de dag. Ze zijn ook niet van vandaag of gisteren. We hebben er al heel wat achter de rug. Toch gaat het meestal mis…, zo horen we achteraf.
Employee alignment/engagement: waar te beginnen? En vooral nu, in deze onzekere tijden waar verandering de enige constante is. Dat is de vraag die we bij PROOF vaak gesteld krijgen. En ik heb een heel duidelijk antwoord: you can’t eat the elephant in one bite, maar geef employee alignment nu wel extra veel prioriteit.
Enkele jaren geleden werden er bezuinigingen doorgevoerd bij de belastingdienst. Er vertrokken ruim 5.000 medewerkers met een riante regeling voor vrijwillig vertrek. Veel kennis ging daarmee verloren. Terwijl niet lang daarna de werkzaamheden bij de belastingdienst toenamen; dus werd er een grote wervingscampagne gestart om het ontstane personeelstekort te lijf te gaan.
Dit bericht kwam onlangs naar buiten. En maakte diepe indruk op mij. De leeuwen in Artis, wie is er niet mee opgegroeid? Net als met die pindakaas… Ik kwam er al met mijn ouders. Dus wist ik de leeuwen goed te vinden toen ik mijn eigen kinderen meenam naar Artis. En tegenwoordig, althans pre-corona, ga ik met mijn kleinkinderen. En ook zij zijn zeer geïmponeerd door de koningssoort van de jungle.
Een werknemer wiens functie vervalt en die meerdere keren een aanbod voor passende arbeid weigert, loopt het risico om het recht op de transitievergoeding te verliezen. In de Wet werk en zekerheid is aangegeven dat dit vervallen van de transitievergoeding terughoudend moet worden toegepast. Toch heeft het Gerechtshof in Den Bosch deze lijn recentelijk gevolgd. In dit blog legt AWVN-advocaat Jop Ringeling deze opmerkelijke uitspraak uit.
Bedrijven worden gedwongen zich continu aan te passen. Dat houdt ook in dat medewerkers de juiste mindset moeten hebben om in deze omgeving te presteren. Nadat jarenlang de focus lag op IQ (intelligentiequotiënt) en EQ (emotionele intelligentie) bij het werven van nieuwe medewerkers, zien we daarom nu dat deze wordt verlegd naar AQ. AQ staat voor het aanpassingsvermogen, een vaardigheid die in tijden van verandering goed van pas komt. Hoe test je dit bij toekomstige medewerkers en wat kan je als werkgever doen om dit te stimuleren?
De traditionele gesprekscyclus past overduidelijk niet meer in deze tijd. In veel organisaties is het tijdens de pandemie chaos, medewerkers krijgen dan maar dezelfde ratings of beoordelingsrondes worden helemaal geannuleerd. Zo noteerde het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup eind augustus in een rapport waaruit de sterke noodzaak bleek van verandering in performance management. Maar ook wanneer covid-19 achter ons ligt, zal die ontwikkeling doorgaan.
Het is goed mogelijk om gericht aan de inzetbaarheid van je medewerkers en het geluk te werken. Werkgeluk gaat over een duurzaam gevoel van voldoening. Het gaat dan over verbondenheid, autonomie, vertrouwen, waardering, uitdaging en het hogere doel van de organisatie.