In deze blog bespreek ik de additionele voorwaarden waaraan de arbeidsovereenkomst vanaf 1 augustus 2022 moet voldoen in verband met het wetsvoorstel transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. De wet schrijft nu al voor over welke punten de werkgever bij aanvang van de arbeidsovereenkomst de werknemer moet informeren. Met het wetsvoorstel zullen hier onder meer de volgende punten aan toegevoegd worden.
Een paar recente uitspraken waaruit volgt dat het altijd opletten blijft in het arbeidsrecht: vervaltermijnen, motivering en wettelijke verhoging.
Wanneer je geen eigenrisicodrager voor de Ziektewet of de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsongeschikten (WGA) bent, ontvang je begin december de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas. In deze beschikking is de Whk-premie voor volgend jaar opgenomen. Omdat er helaas dikwijls fouten sluipen in de vaststelling van de nieuwe Whk-premie, is het van belang om goed te controleren of dit voor jouw organisatie klopt.
Aan een fusie, afsplitsing of overname zijn veel juridische, organisatorische en fiscale gevolgen verbonden. Hierbij betrekt u dan ook expertise. De praktijk laat echter zien dan de impact op de Sociale Zekerheidsregelingen door zowel de ondernemer als de betrokken expert over het hoofd wordt gezien.
De transitievergoeding die werkgevers een werknemer moeten betalen wanneer deze wordt ontslagen, haalde eerder dit jaar het nieuws. Ondernemers zouden als gevolg van de coronacrisis moeite hebben met het betalen van de vergoeding, met name aan werknemers die jarenlang in dienst zijn en daardoor recht hebben op een hoog bedrag. Vooralsnog lijkt dit niet direct tot faillissementen te leiden, maar de roering rondom de transitievergoeding werpt wél licht op een onderliggend aspect: wordt de vergoeding nog wel gebruikt waarvoor hij oorspronkelijk in het leven is geroepen?
Aan weinig onderwerpen is de afgelopen periode zo veel aandacht gegeven als aan COVID-19 en (werk)stress. Sinds thuiswerken de nieuwe norm is geworden, zijn de overuren die medewerkers wekelijks maken verdubbeld van 3,3 uur naar 7,1 uur per week (bron: TNO), waarbij 18% van het aantal thuiswerkers met burn-outklachten te maken heeft. Organisaties en medewerkers moeten daarom op zoek naar een nieuwe werk-privébalans. Wat werkt wel, wat niet? In het artikel geef ik aandacht aan hoe je vitaliteit als life hack kunt gebruiken tegen werkstress. Inclusief 5 tips om werkgeluk bespreekbaar te maken.
Veruit de meeste organisaties worden op dit moment geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. Het werkloosheidscijfer daalt, terwijl de vacaturegraad maar blijft toenemen. Hoe word en blijf je als werkgever aantrekkelijk op de veranderende arbeidsmarkt? En niet alleen aantrekkelijk, maar ook wendbaar?
Hogere salarissen voor professionals in zorg en onderwijs worden – terecht – toegejuicht. Maar een taboe blijft het salaris van politici, topambtenaren en bestuurders in de publieke sector. Dat mag niet worden verhoogd. Onterecht. Want de Wet normering topinkomens (Wnt) past niet meer in deze tijd.
Sociale Zekerheid is een behoorlijke kostenpost voor ondernemingen. Het behelst zo’n 20% bovenop de totale loonsom en in veel gevallen zelfs meer. Niks aan te doen denkt u? Dat is niet waar: deze kosten zijn voor een groot deel beïnvloedbaar.
De tendens dat iedere werknemer zijn of haar eigen regie moet voeren, is op z’n retour. Het leven, ook het werkzame deel daarvan, is niet zo maakbaar als men de afgelopen jaren heeft gedacht. De mentale belasting is in z’n totaliteit toegenomen, zowel privé als op het werk. In plaats van symptoombestrijding, zoals het sleutelen aan de individuele werknemer met massages of trainingen, moet de werkgever zelf aan de bak en echt investeren in het mentaal sterker maken van zijn medewerkers.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling