In het huidige economische klimaat moet je 'niet zeuren', 'gewoon werken' en zorgen 'dat je je hoofd boven water houdt'. Weten 'wat er voor jou echt toe doet' lijkt dan iets voor (vooralsnog vervlogen) luxe tijden. Bij een goede economie en een goede gezondheid is er ruimte voor zelfontplooiing - niet voor niets het hoogste niveau van Maslow's behoeftepiramide. Want stel dat je ontslagen wordt, dan lijkt een duidelijke persoonlijke missie - ofwel: weten wat er voor jou echt toe doet - niet van belang. Je eerste prioriteit is dan immers om weer aan het werk te komen zodat je je hypotheek kunt betalen en je gezin kunt onderhouden.
‘Mensen maken het verschil’ is het motto van waardengedreven organiseren. Er wordt niet gesproken over medewerkers, maar over organisatieleden. De identiteit van de organisatie komt voort uit de waarden van de mensen ín en om de organisatie. Zij zijn de drijfveer voor het collectieve handelen. Talentontplooiing is de kern van het HR-beleid.
Betrokkenen bij een re-integratie tweede spoor traject willen uiteraard zo snel mogelijk het optimale resultaat bereiken. En wat dat is, dat bepalen ze voor aanvang van het traject met elkaar. In de zoektocht naar een goede re-integratiepartner, wordt vaak gevraagd naar de resultaten en uitplaatsingspercentages van het betreffende reintegratiebureau. Maar is dat wel zo'n zinvolle vraag?
Onlangs introduceerde LinkedIn de Endorsements. Het idee hierachter was dat mensen geen moeite hoefden te doen om iemand een Recommendation te geven en hun voorkeur makkelijk konden kenbaar maken door een vakje aan te klikken. Een beetje vergelijkbaar met de 'Like'-knop van Facebook.
De crisis raakt hard. Toch zou het niet veel uit moeten maken voor het HR-beleid. Altijd geldt immers dat je een zo goed mogelijke match moet maken tussen mensen en werk. Dat is goed voor organisaties en goed voor personen. In crisistijd heeft men er echter minder geld voor over, dan worden online assessments populairder ten koste van dure assessment-bureaus. Maar de kern is dat iedereen er naar zou moeten streven altijd een zo goed mogelijke match te maken – en ook een zo onbevangen mogelijke match – tussen mensen en werk.
Klantgerichtheid, we komen het overal tegen. Helaas komen wij in ons dagelijks leven ook vaak een gebrek aan klantgerichtheid tegen, met de nodige negatieve gevolgen. Laten we eens ingaan op klantgerichtheid binnen de uitvoer van re-integratie.
Veel bedrijven belonen medewerkers deels voor de door hun geleverde prestaties. Hiertoe worden jaarlijks afspraken gemaakt over te behalen doelen. Elke manager in Nederland weet inmiddels wel dat die doelen SMART moeten worden geformuleerd. En toch wringt het nog vaak bij de A en de R van acceptabel en realistisch. Hoe komt dat? Een voorbeeld aan de hand van twee sportieve prestaties.
In veel bedrijven is het medewerkerstevredenheidsonderzoek een onderzoek dat op zichzelf staat. Het bestaat uit een standaard aantal vragen die betrekking hebben op de tevredenheid en/of betrokkenheid in combinatie met zaken als: werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, werkdruk, collega's, leidinggevende, organisatie & cultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en beloning. Prima basis, maar het kan beter!
Als manager, ondernemer of professional kan het lastig zijn om onder woorden te brengen waarom jij geknipt bent voor die ene uitdagende klus. Je wilt hier erg graag mee aan de slag en weet gewoon dat juist jij hier een succes van kunt maken. Maar hoe dit goed duidelijk te maken weet je eigenlijk niet.
We krijgen de vraag natuurlijk regelmatig: "Wat is de meerwaarde om met een re-integratiebureau in zee te gaan in geval van een langdurig zieke medewerker"? In deze blog geven we daar gedeeltelijk inzicht in, maar roepen we ook op dit verder aan te vullen.